logo

Mass-media a reflectat imparţial campania electorală, cu unele excepţii


https://www.ipn.md/ro/mass-media-a-reflectat-impartial-campania-electorala-cu-unele-exceptii-7967_991061.html

Majoritatea mijloacelor de informare în masă, cu excepţia unui post de televiziune şi a două ziare, au reflectat relativ corect şi imparţial campania pentru alegerile locale generale, oferind publicului informaţie echidistantă şi pluralistă. Concluzia este inserată în raportul final de monitorizare elaborat de către Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, transmite Info-Prim Neo. Potrivit raportului, prezentat miercuri, 22 iunie, la o conferinţă de presă, postul cu acoperire naţională NIT a promovat în campania electorală locală deschis PCRM, servind ca instrument de propagare a ideologiei acestui partid. Directorul CJI, Nadine Gogu, a spus că volumul foarte mare, dar şi conţinutul ştirilor denotă că din punct de vedere editorial NIT este o televiziune partizană politic. CJI a recomandat Consiliului Coordonator al Audiovizualului să se autosesizeze cu privire la comportamentul sfidător al postului NIT şi să aplice sancţiuni proporţionale frecvenţei şi gradului încălcărilor admise, astfel încât să nu fie perpetuate practicile de ignorare flagrantă a autorităţii organului de reglementare în audiovizual. Potrivit raportului CJI, postul N4 a favorizat uşor PLDM prin frecvenţa mare a ştirilor de imagine cu prezenţa liderului formaţiunii, premierul Vlad Filat, iar postul Prime TV a favorizat PDM prin numărul mare de ştiri cu prezenţa candidaţilor electorali ai acestui partid. Euro TV şi Jurnal TV au avut un comportament echilibrat, cu o uşoară tendinţă de favorizare a candidatului PL la funcţia de primar de Chişinău. Din cele cinci ziare monitorizate, „Adevărul” este prezentat ca un model de reflectare a campaniei electorale, monitorizând evenimentele electorale fără de a se situa de partea unora sau altor concurenţi electorali. Expertul mass-media Petru Macovei a declarat că, fără a încălca grav principiile etice şi profesionale, ziarul „Timpul de dimineaţă” prin frecvenţa publicării materialelor a favorizat PL şi a defavorizat PCRM. Conform raportului final de monitorizare a mass media în perioada electorală publicaţiile „Moldova Suverană” şi „Nezavisemaia Moldova” au făcut partizanat deschis în favoarea candidatului PCRM şi în defavoarea candidatului PL. Petru Macovei a afirmat că ambele ziare au avut carenţe la capitolul imparţialitate şi echilibrul surselor, pluralism de opinie, iar multe articole au fost însoţite de imagini trucate, lucru care contravine normelor deontologice. Autorii raportului recomandă instituţiilor mass-media să informeze corect, imparţial şi echidistant alegătorii, să renunţe în ştiri la aprecierea şi comentarea evenimentelor, să reflecte veridic evenimentele, fără a deforma sensul realităţii prin montaj şi comentare. Raportul vizează perioada 18 aprilie -19 iunie şi este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorală”, cu susţinerea financiară a Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei.