logo

Manipularea prin sondaje de opinie electorale trebuie pedepsită, opinii


https://www.ipn.md/ro/manipularea-prin-sondaje-de-opinie-electorale-trebuie-pedepsita-opinii-7967_1018485.html

Electoratul trebuie instruit ca să facă diferenţă între informaţia veridică şi inforamţia manipulatoare din campaniile electorale. De asemenea, cei care fac sondajele electorale şi cei care le prezintă trebuie să respecte deontologia profesională, iar în caz contrar să fie sacţionaţi. Sugestiile au fost formulate în cadrul unei conferinţe ştiinţifice internaţionale, desfăşurate la Universitatea de Stat din Moldova, transmite IPN. 

Georgeta Stepanov, decanul Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, co-organizator al evenimentului, a declarat că responsabilitatea pentru sondaje o poartă cei care le realizează – casele de sondaje, dar şi cei care le prezintă – instituţiile mass-media. Şi cetăţenii trebuie să cunoască că orice sondaj este public, adică poate fi accesat direct pentru informare. Alegătorii trebuie să deţină un bagaj de cunoştinţe pentru a analiza zecile sondaje care se realizează şi să-şi facă anumite concluzii.

Directorul Institutului de Ştiinţe Politice şi Juridice al Academiei de Ştiinţe a Moldovei, Valeriu Cuşnir, a declarat că de multe ori sunt utilizate anumite tehnici negative, ca minciuna, manipularea, argumente selecte în favoarea unui concurent electoral, răspândirea unor zvonuri, şi aici legiuitorul are un câmp neexploatat. În opinia sa, legiuitorii trebuie să vină cu anumite propuneri de a stabili norme de sancţionare a celor care recurgă la aceste tehnici. „Pornesc de la vorbele unui înţelept, ştiinţa fără justiţie pare a fi o viclenie”, a  spus Valeriu Cuşnir.

Victor Mocanu, preşedintele Asociaţiei Sociologilor şi Demografilor din Moldova, a declarat că una dintre concluziile unui studiu vox-populi privind calitatea şi corectitudinea procesului electoral, realizat recent, arată că populaţia e de părere că în cadrul scrutinului din noiembrie 2014 a fost un deficit de informaţie veridică. Circa 40% din populaţie consideră că mass-media nu a oferit condiţii egale concurenţilor electorali pentru a-şi mediatiza platformele electorale.

În ceea ce ţine de manipularea prin sondaje, preşedintele asociaţiei a declarat că în procesul electoral din 2014 nu a avut loc o manipulare după modelul clasic, dar au existat anumite erori în sondaje. Acest fapt se explică prin rata înaltă a non-răspunsurilor, dar şi prin faptul că din cauza migraţiei mulţi dintre respondenţi nu au fost de găsit acasă. O explicaţie este şi fenomenul dezirabilităţii sociale, atunci când respondenţii răspund la întrebări în corespundere cu un set de norme şi valori constituite deja în societate, dorind să apară într-o culoare cât mai frumoasă în faţa operatorilor.