logo

Majorarea veniturilor va schimba şi atitudinea faţă de preţurile de consum, dezbateri


https://www.ipn.md/ro/majorarea-veniturilor-va-schimba-si-atitudinea-fata-de-preturile-de-consum-dezba-7966_1027562.html

Indicele preţurilor de consum este unul orientativ, care demonstrează tendinţele într-o economie. Totodată, majorarea veniturilor populaţiei va schimba atitudinea faţă de preţurile de consum. Astfel de opinii au fost expuse într-o dezbatere online din ciclul „60 de minute de realism economic”, organizată de IDIS „Viitorul” şi Radio Europa Liberă, transmite IPN.

Analistele Corina Gaibu şi Mariana Gurghiş, împreună cu moderatorul emisiunii, Vlad Bercu, au discutat despre evoluţia preţurilor de consum şi impactul asupra stării financiare a gospodăriilor casnice. „Acest indicator orientativ niciodată nu-ţi va spune care a fost impactul concret asupra familiei tale, dacă, de exemplu, indicele preţurilor de consum s-a majorat şi a constituit 15%. Şi nu înseamnă, neapărat, că o familie va plăti pentru bunuri şi servicii cu 15% mai mult decât plătea anterior. Depinde de unde procurăm aceste bunuri şi servicii, precum şi de veniturile acestei familii”, a precizat Mariana Ghurghiş.

Participantele la dezbatere s-au referit la majorarea IPC, atestată în Moldova în anul trecut şi în primele luni ale lui 2016. În opinia lor aceasta s-a întâmplat nu doar din cauza creşterii preţurilor la produsele alimentare şi mărfurile industriale, dar şi din cauza devalorizării monedei naţionale în raport cu dolarul şi euro. Un factor important în majorarea preţurilor de consum a revenit scumpirii creditelor pe piaţă. Puţini antreprenori s-ar putea lăuda că obţin un profit mai mare decât rata dobânzii la creditele luate de la bănci, în medie cu o rată a dobânzii de 20% la creditele în lei.

Expertele au menţionat că în ultimul timp, BNM a redus rata de bază şi probabil creditele vor putea fi accesate la dobânzi mai mici. Pe de altă parte, băncile nu se prea grăbesc să crediteze ori agenţii economici să se împrumute. Şi într-un caz, şi în altul este necesară o stabilitate. „Atitudinea faţă de preţurile de consum este în funcţie de veniturile familiilor. Dacă veniturile sunt mai mari, atitudinea faţă de preţuri, perceperea este alta. Astfel că este mult mai simplu, ca Guvernul să promoveze insistent politici, care ar contribui la majorarea veniturilor populaţiei, decât de a ţine în frâu preţurile de consum”, a specificat Corina Gaibu.

În cadrul dezbaterii s-a menţionat despre impactul pe care îl are evoluţia preţurilor de consum în ţările vecine şi mai puţin vecine cu Moldova, în special în cele cu care Moldova are relaţii comerciale.

Indicele preţurilor de consum constituie o medie ponderată a preţurile curente pentru un coş de bunuri şi servicii reprezentative pentru consumul populaţiei. În acest coş, precum au menţionat participantele la dezbatere, sunt incluse 20 de  bunuri şi servicii. Acest indicator este folosit pentru calcularea inflaţiei.