Deputații au votat în lectură finală un proiect de lege care urmează să eficientizeze administrarea întreprinderilor de stat și a celor municipale. Documentul reglementează particularitățile fondării, funcționării și încetării activității întreprinderilor de stat și municipale, dar și modul de administrare a bunurilor transmise acestora, transmite IPN.
Proiectul prevede fixarea unui plafon de minimum cinci mii de lei pentru capitalul social al întreprinderilor. De asemenea, se propune stabilirea unui regim juridic special, cu înregistrare distinctă în evidența contabilă, pentru bunurile publice și cele cu destinație socială, astfel încât acestea să nu poată fi înstrăinate.
În ceea ce privește conducerea întreprinderilor de stat/municipale, vor fi extinse atribuțiile consiliului de administrație. Astfel, organul va determina indicatorii de performanță ai întreprinderii și criteriile de evaluare, va aproba planul de afaceri și va monitoriza executarea acestuia, va supraveghea derularea situațiilor litigioase, va aproba Regulamentul privind achiziționarea bunurilor, lucrărilor și serviciilor, precum și va selecta prin concurs administratorul.
În nota informativă a proiectului se menționează că urmează a fi suplinite atribuțiile fondatorilor și ale administratorilor întreprinderilor de stat sau municipale. În particular, fondatorul urmează să autorizeze achiziționarea bunurilor ale căror valoare constituie peste 25% din valoarea activelor nete sau depășește suma de patru sute de mii de lei.
În anul 2016, autoritățile publice locale administrau în jur de 550 de întreprinderi municipale, iar autoritățile publice centrale – circa 250 de întreprinderi de stat.