LADC recomandă crearea unei autorităţi independente pentru protecţia consumatorilor
https://www.ipn.md/ro/ladc-recomanda-crearea-unei-autoritati-independente-pentru-protectia-consumatori-7967_968229.html
Liga pentru apărarea drepturilor consumatorilor (LADC) recomandă crearea unei autorităţi independente pentru protecţia consumatorilor în cadrul Guvernului, independentă de Serviciul Standardizare şi Metrologie (SSM), transmite Info-Prim Neo. Aceasta este una dintre recomandările principale ale primului raport de monitorizare a domeniului protecţiei consumatorilor în R. Moldova, realizat de LADC cu susţinerea Fundaţiei „Eurasia”.
Preşedintele LADC, Roman Mihăeş, a declarat în cadrul unei conferinţe de presă miercuri, 30 ianuarie, că SSM, abilitat cu certificarea şi standardizarea produselor, nu poate fi o structură obiectivă de protecţie a drepturilor consumatorilor. Practica de coordonare a protecţiei drepturilor consumatorilor de către serviciul de standardizare este una sovietică, a menţionat Roman Mihăeş. Potrivit lui, SSM nu dispune de birouri regionale unde s-ar putea adresa cetăţenii şi nici de inspectori şi echipament specializat pentru a reacţiona prompt la apelurile cetăţenilor şi a efectua expertiza primară a produselor pe loc, în magazine sau la piaţă.
Veaceslav Palade, coordonator de programe la Fundaţia „Eurasia”, a remarcat că varianta iniţială a Strategiei Naţionale în Domeniul Protecţiei Consumatorilor 2008 – 2012 prevedea crearea unei autorităţi independente, dar că ulterior Guvernul a exclus acest deziderat, pentru că nu a convenit sau pentru că, la moment, nu există posibilităţi de a crea o structură nouă.
Potrivit raportului LADC, deosebit de dificilă se prezintă situaţia protecţiei drepturilor consumatorilor în cazul agenţilor monopolişti. Unii furnizori refuză încheierea contractelor directe, chiar dacă legislaţia prevede acest lucru. O altă problemă importantă este că plăţile pentru servicii nu se efectuează de către consumatori direct la furnizori.
Consumatorii de multe ori nu reclamă încălcarea drepturilor lor. Aceasta se întâmplă atât în virtutea lipsei de informaţii, cât şi din lipsa unor acţiuni coerente pentru a încuraja consumatorul să apeleze la organele competente. LADC recomandă organizarea diferitor campanii informaţionale şi realizarea a două emisiuni lunare cu tematica protecţiei consumatorilor la radioul naţional şi la televiziunea publică.
Cetăţenii folosesc puţin calea judiciară pentru a-şi proteja drepturile. Este nevoie să fie întreprinse măsuri pentru facilitarea accesului la justiţie şi, totodată, pentru introducerea unor mecanisme alternative de soluţionare a acestora - instituţii de mediere şi arbitrare, susţin experţii LADC.
Primul raport LADC prezintă o descriere generală a situaţiei privind drepturile consumatorului în R. Moldova, realizând o trecere în revistă a cadrului instituţional şi legal. Liga îşi propune să elaboreze trimestrial rapoarte de monitorizare. Elaborate de experţii Roman Mihăeş şi Vasile Rotaru, cu participarea altor specialişti, rapoartele vor fi prezentate public la conferinţe de presă şi vor fi afişate pe site-urile www.proconsumator.md şi www.consumer.info.md