Experții Centrului Internațional „La Strada” recomandă Ministerului Educației ca disciplina „Relații armonioase în familie” să devină obligatorie în sistemul de învățământ școlar, iar numărul de ore predate să crească de la 35 la 70.
Recomandarea vine în contextul în care rezultatele unui studiu tematic elaborat la comanda Centrului a demonstrat că elevii care au urmat opțional această disciplină și-au schimbat atitudinea față de violența în cuplu și rolurile partenerilor într-o relație.
Daniela Misail-Nichitin, director de programe „La Strada”, a menționat, în cadrul unei conferințe de presă la IPN, că disciplina a fost avizată de Ministerul Educației în 2014, după care a urmat un an de pilotare. Anul de învățământ 2016-2017 a fost primul an de implementare bazat pe experimentul pedagogic și pe anumite feedback-uri din partea elevilor și a profesorilor.
„Ministerul Educației este deschis și sperăm că anul viitor vom avea cel puțin încă 20 de instituții de învățământ, altele decât cele care au fost implicate anul trecut. Sperăm că, având mai multe instituții de învățământ implicate, vom reuși să vedem niște schimbări mai semnificative și mizăm că se va reduce cel puțin în rândul tinerilor stereotipurile ce țin de egalitatea de gen”, a adăugat Daniela Misail-Nichitin.
Ministerului i se recomandă să desfășoare discuții publice pentru a decide oportunitatea ca disciplina opțională să devină obligatorie. O propunere mai este ca aceasta să fie predată începând cu clasa a IX-a, or, în opinia elevilor care au frecventat cursul, „majoritatea adolescenților fac greșeli până ajung la liceu. La liceu e târziu deja”.
Autorii studiului recomandă și administrațiilor instituțiilor de învățământ să promoveze disciplina la nivel de instituție, dar și în rândul părinților, și la activitățile care le organizează la nivel de comunitate.
„Reieșind din perspectiva recomandărilor pentru cadrele didactice, atunci foarte oportună ar fi implicarea părinților la anumite subiecte sensibile, adică subiectele să fie abordate cu părinții și copiii în cadrul unor ședințe comune în care să se discute valorile familiale, rolurile femeii și ale bărbatului în familie, în special din perspectiva abordării familiei tradiționale versus familie modernă”, a spus Daniela Misail-Nichitin.
Centrul Internațional „La Strada” este la etapa de coordonare a activităților cu Ministerul Educației, astfel ca proiectul să poată fi extins și cursul să fie predat elevilor și în anul școlar 2017-2018.