După doi ani de implementare în regim pilot a „Liniei Fierbinți: 080010808”, pentru asigurarea accesului persoanelor cu dizabilități și a familiilor acestora la informații, servicii de asistență juridică și consiliere psihologică, Ministerul Sănătății Muncii și Protecției Sociale va prelua inițiativa societății civile și o va extinde la nivel național, transmite IPN.
Șeful Direcției politici de protecție a drepturilor persoanelor cu dizabilități din cadrul Ministrului, Vasile Cușca, a menționat, într-o conferință de presă, că serviciul va fi disponibil 24 din 24 de ore, pe parcursul întregii săptămâni. Apelurile vor fi gratuite și vor putea fi efectuate de pe întreg teritoriul țării, de pe orice telefon fix sau mobil. Persoanele cu deficiențe de auz vor putea să reclame cazurile de încălcare a drepturilor lor prin mesaje scurte. „Prin acest serviciu ne propunem prevenirea și reducerea situațiilor de încălcare a drepturilor persoanelor cu dizabilități. Astfel toate cazurile identificate vor fi redirecționate autorităților și instituțiilor competente pentru rezolvarea lor”, a specificat Vasile Cușca.
Parascovia Munteanu, director de program Keystone Moldova, a menționat că atunci când a fost lansat serviciul, în ianuarie 2017, persoanele cu dizabilități au fost instruite care le sunt drepturile și cum să sesizeze o situație de abuz. Iar în șase instituții rezidențiale, au fost distribuite 15 telefoane mobile persoanelor identificate ca și lideri, care s-au angajat să monitorizeze respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilități în aceste instituții.
Irina Pădure, reprezentanta Alianței Organizațiilor pentru Persoanele cu Dizabilități, a menționat că inițial serviciul a fost gândit doar pentru persoanele aflate în instituții rezidențiale, spitalele de psihiatrie, însă pe parcurs a fost extins și pentru cei aflați în comunitate. Pe parcursul acestor doi ani, cele mai multe apeluri au venit de la persoane din instituții rezidențiale de psihiatrie, care raportau cazuri de abuz și violență. Apelurile primite de la persoanele din comunitate au vizat, în mare parte, consultații despre cum pot beneficia de anumite alocații sociale și unde să se adreseze pentru a le ridica.
Referindu-se la cei doi ani de pilotare a serviciului, Nelea Panfil, coordonator de proiect Keystone Moldova, a afirmat că 5% din apelurile primite reclamau cazuri grave de abuz și violență, în care se solicita o intervenție imediată întrucât sănătatea și chiar viața persoanei era în pericol. O problemă cu care se confruntă persoanele cu dizabilități, atunci când sesizează direct autoritățile, este că deseori nu sunt luați în serios, mai ales în cazul când aceste persoane au o deficiență de vorbire și sunt catalogate ca fiind în stare de ebrietate. Or, reclamațiile făcute la „Linia Fierbinte: 080010808” sunt preluate și transmise instanțelor competente. De multe ori este suficient ca un consultant al serviciului să apeleze instituția vizată în reclamația solicitantului ca o problema să fie rezolvată.