logo

La ce să fii atent când cumperi online


https://www.ipn.md/ro/la-ce-sa-fii-atent-cand-cumperi-online-7967_1044927.html

Circa 30 de petiții au fost depuse în acest an la Agenția pentru Protecția Consumatorului și Supravegherea Pieței (APCSP), în care se invocă neconformitatea produselor cumpărate online sau întârzierea livrărilor. Numărul este dublu față de anul trecut. Subiectul cumpărăturilor sigure online a fost abordat, joi, în cadrul unui workshop, transmite IPN.

Petru Molceanu, inspector principal în Direcția control produse industriale și servicii, spune că cel mai des cumpărătorii se plâng că vânzătorii fie nu le răspund la reclamații, fie refuză să înlăture defectele depistate la produs. „Ca să câștige încrederea consumatorilor, agenții economici trebuie să ofere mai multe informații despre produs”, spune inspectorul. Iar consumatorul, pentru a nu deveni victimă a comerțului online, trebuie să studieze amănunțit informațiile pe pagina agentului economic.

Pagina de internet a vânzătorului trebuie să conțină: denumirea agentului economic, telefonul de contact, descrierea produsului, cum se utilizează, datele de contact. De asemenea, magazinul online trebuie să dispună și de o pagină pentru recenzii din partea consumatorului. Atunci când produsul comandat este livrat, cumpărătorului trebuie să i se înmâneze manualul de utilizare, dacă este vorba de produse electronice sau electrocasnice.  Pentru aparatele de uz casnic și jucării, agentul economic trebuie să dispună de declarație de conformitate care, la cerere, să fie prezentată consumatorului. Prin respectiva declarație, agentul economic confirmă că aceste produse sunt sigure și nu afectează viața și sănătatea oamenilor.

În cazul comerțului pe rețelele de socializare, fiecare persoană își asumă riscul. „Legea reglementează relațiile dintre persoana fizică și juridică. Dacă este o relație dintre două persoane fizice, atunci se intervine prin intermediul organelor de poliție”,  spune inspectorul Petru Molceanu. În cazul comerțului din afară, în rezolvarea problemelor se implică mai multe autorități: Serviciului Vamal, Poșta Moldovei, dar și autoritățile de supraveghere a pieței și protecție a consumatorului din  țările de origine a produselor și serviciilor comercializate.

Raluca Costache, șefă de echipă a Proiectului vizibilitate și comunicare pentru acțiunile referitoare la implementarea Acordului de Asociere și Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător, a remarcat că Acordul de Liber Schimb presupune liberalizarea comerțului, deschizând calea către produse mai calitative și mai sigure. „Consumatorii din Moldova au drepturi la produse și servicii de înaltă calitate, ca și ceilalți consumatori europeni”, a menționat Raluca Costache.

Dorin Mîndreanu, șef al Direcției control produse industriale și servicii APCSP, a menționat că Agenția va desfășura în următoarele luni activități de informare în universități, licee, cămine studențești privind siguranța comerțului online, în cadrul campaniei: „Cumpără isteț și sigur de acasă”. Tinerii au fost aleși drept grup țintă pentru că sunt mai implicați în cumpărături online. De asemenea, pe parcursul acestui an vor fie editate două ghiduri, unul destinat consumatorilor și altul pentru mediul de afaceri.