logo

La Aeroport au fost făcute mai puține investiții decât cele asumate, Igor Dodon


https://www.ipn.md/ro/la-aeroport-au-fost-facute-mai-putine-investitii-decat-7965_1070944.html

Compania Avia Invest, care gestionează Aeroportul Internațional Chișinău, urma să facă, în conformitate cu obligațiile contractuale, investiții în valoare de 160 de milioane de euro până la sfârșitul anului 2019. Însă, până în prezent, valoarea investițiilor făcute este de doar 94 de milioane de euro, dintre care 59 de milioane sunt bani proveniți din achitarea taxei de nouă euro de către pasageri. Potrivit autorităților, neîndeplinirea planului de investiții poate fi un motiv de reziliere a contractului cu compania concesionară, transmite IPN.

„Agenția Proprietății Publice, Guvernul va notifica investitorul că nu și-a îndeplinit angajamentele investiționale. Din nou, din 160 de milioane de euro, 66 de milioane nu au fost investiți. Și sunt interesante sursele celor 94 de milioane. Din 94 de milioane pe care investitorul le-a introdus, 59 de milioane de euro sunt din taxele plătite de către pasageri”, a declarat președintele Igor Dodon, după ședința Consiliului Suprem de Securitate, care s-a întrunit marți, 21 ianuarie.

Șeful statului a menționat că un alt motiv de reziliere a contractului cu Avia Invest ține de modul în care acesta a fost semnat și de faptul că au fost neglijate interesele statului. Potrivit lui Igor Dodon, în prezent există cinci dosare penale deschise pe numele celor care au semnat contractul și au organizat concursul în anul 2013. Totodată, există cererea de chemare în judecată împotriva Avia-Invest privind nulitatea contractului de concesionare, care urmează să fie examinată în luna februarie. Președintele a menționat că un alt aspect se referă la condițiile preferențiale ale investitorului legate de monopolul de pe piața serviciilor aeroportuare, precum și taxa de nouă euro. „Pentru noi este principial ca acest contract să fie reziliat”, a mai spus Igor Dodon.

La ședința CSS s-a discutat și despre compania Air Moldova, care a fost privatizată în octombrie 2018. Investitorul avea angajamentul să achite datoriile companiei în valoare de 1,2 miliarde de lei și să vină cu investiții. Potrivit lui Igor Dodon, deși investitorul raportează că a achitat un miliard de lei, în realitate datoriile Air Moldova astăzi constituie 1,1 miliarde de lei. De asemenea, s-a constatat că investiții proprii nu au fost făcute în activitatea Air Moldova. Întrucât investitorul a anunțat recent că este gata să investească câteva zeci de milioane de euro în capital social, o decizie cu privire la rezilierea contractului, urmează să fie examinată ulterior.