logo

IPRE: Vânzările de vinietă au crescut, iar încasările din accize la buget au scăzut


https://www.ipn.md/ro/ipre-vanzarile-de-vinieta-au-crescut-iar-incasarile-din-accize-7966_1026697.html

Actualul mecanism, aplicat de Ministerul Finanţelor la achitarea taxelor pentru importul de autovehicule, este unul depăşit şi inechitabil faţă de posesorii acestora.   Din anul 2013, vânzările de vinietă de termen lung au crescut de 6,5 ori, iar încasările din accize la buget au scăzut cu 30%. Concluziile aparţin experţilor Institutului pentru Politici şi Reforme Europene, care au efectuat o notă analitică pe marginea proiectului privind politica bugetar-fiscală pentru anul 2016, transmite IPN.

Într-un comunicat de presă remis de IPRE se menţionează că estimările specialiştilor arată că, din vânzarea vinietei cu termen de 180 de zile, timp de 3 ani bugetul de stat a încasat 55,7 milioane de lei. Totodată, experţii spun că circa 17 300 de autovehicule înmatriculate în străinătate circulă pe drumurile locale, fără vreo restricţie. Dacă posesorii acestor automobile ar fi achitat accizele de import, bugetul ar fi putut încasa până la 470 de milioane de lei.

„Datorită implementării unei politici agresive faţă de motoarele cu capacitate cilindrică mare, dar şi a politicii permisive în contextul vinietei, a fost atins scopul opus decât cel intenţionat de autorităţi, încasările la buget diminuându-se de la categoriile de maşini cu motoare mari. Singura categorie de maşini care a înregistrat o creştere considerabilă, au fost autovehiculele pentru care importul a costat mai puţin de 0.55 euro per cm3”, consideră expertul IPRE, Eugen Ghileţchi.

Pentru a depăşi situaţia creată, autorii studiului recomandă Ministerului Finanţelor să modifice valuta de denominare a cotei accizei la importul autovehiculelor din euro în lei. De asemenea, aceştia consideră că ministerul trebuie să intervină imediat şi să renunţe la treptele de preţ pentru diferite capacităţi cilindrice a motorului autovehiculului. Autorii studiului afirmă că evidenţa arată că unicul rezultat al acestui mecanism este modificarea preferinţelor consumatorilor, care se orientează spre cea mai joasă categorie de preţ.

În opinia experţilor, Ministerul Finanţelor ar trebui să reducă decalajul masiv dintre cotele accizelor la importul autovehiculelor şi preţul vinietei. Aceştia recomandă introducerea unei accize unice şi diminuarea acesteia până la 1euro – 1.5 euro per cm3 şi majorarea preţului la vinietă.