Noua metodologie aprobată de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, care prevede plafonarea preţurilor la carburanţi, afectează concurenţa şi activitatea companiilor petroliere mici. De această părere sunt analiştii Institutului pentru Politici şi Reforme Europene (IPRE). Potrivit lor, noua metodologie nu se bazează pe raţionamente economice, dar este o măsură populistă de reducere a preţurilor la carburanţi, transmite IPN.
Într-o notă analitică privind evoluţia sectorului produselor petroliere, analiştii IPRE menţionează că noua metodologie prevede că preţurile de vânzare cu amănuntul se stabilesc de către ANRE la fiecare două săptămâni, în funcţie de cotaţiile carburanţilor la bursele regionale. Astfel, preţul carburanţilor va include şi costurile de transportare, accize şi taxe, dar şi o marjă comercială specifică, pentru ca operatorii să-şi poată acoperi cheltuielile.
„Plafonarea preţurilor distruge concurenţa, deoarece toţi operatorii vor afişa preţurile stabilite de ANRE. Dacă marja comercială la litru nu va fi suficient de mare, majoritatea staţiilor de alimentare din zonele rurale vor falimenta. Acestea au vânzări reduse şi respectiv au costuri mult mai mari la un litru de combustibil”, afirmă analistul IPRE, Sergiu Tofilat.
Analiştii sunt de părere că este necesară aplicarea unor politici alternative, pentru a limita profiturile nejustificate ale unui cartel, a stimula concurenţa pe piaţă şi a contribui la bunăstarea consumatorului. În opinia experţilor, formarea preţurilor la carburanţi trebuie revăzută la nivel de legislativ pe baza principiilor de stimulare a concurenţei între operatori, astfel încât preţurile să fie stabilite în funcţie de cerere şi ofertă, autorizarea staţiilor de alimentare „expres”, fără personal de deservire, după modelul statelor occidentale.