logo

„Ionel” îşi face loc pe piaţa europeană


https://www.ipn.md/ro/ionel-isi-face-loc-pe-piata-europeana-7966_998452.html

Una dintre cele mai vechi întreprinderi din Republica Moldova, Fabrica de confecţii „Ionel” SA, îşi propune să se afirme pe piaţa europeană, dar şi să recucerească consumatorul local, transmite Info-Prim Neo. Directorul general al întreprinderii, Tamara Luchian, a menţionat, la o masă rotundă, că pe parcursul ultimilor ani compania a trecut prin mai multe procese de restructurare. Activitatea în lohn, adică la comanda şi din materia primă a clienţilor străini, i-a permis întreprinderii să păstreze colectivul de angajaţi. Totodată, familiarizarea cu exigenţele pieţei europene prin colaborarea cu aceşti clienţi a constituit o premisă pentru lansarea unor mărci proprii de vestimentaţie, care devin cunoscute pe piaţa externă. Acestea sunt brandurile „Giovanni Primo” şi „Prima Bella”. „Actualmente 84% din producţie este exportată în asemenea ţări cum sunt Germania, Italia, România, Franţa, SUA, Canada, Austria, Polonia, Norvegia. Din anul trecut am început să colaborăm cu noi parteneri cu renume internaţional. Câte puţin, majorăm livrările prin magazinele noastre de firmă şi subdiviziunile acestora în teritoriu şi pe piaţa locală. Vrem să revenim şi pe piaţa rusă, unde acum 20-25 de ani Fabrica „Ionel” avea o prezenţă masivă”, a declarat Tamara Luchian. Directorul „Ionel” SA a menţionat că procesul de restructurare la întreprindere este unul permanent. În ultimii doi ani au fost implementate o serie de proiecte investiţionale pentru a îmbunătăţi procesul tehnologic, precum şi condiţiile de muncă ale angajaţilor. Fabrica a participat la câteva proiecte de eficienţă energetică, în cadrul programului MoSEFF, prin care au fost schimbate geamurile şi echipamentele vechi, au fost achiziţionate 37 de unităţi de tehnică, inclusiv un complex automatizat de croire, la care se croiesc 85% din detaliile confecţiilor produse. Ca urmare, vânzările nete s-au majorat anul trecut cu circa 14% faţă de 2010. Printre problemele evidenţiate de Tamara Luchian este cea a pregătirii personalului pentru industria de confecţii. Aceeaşi problemă a fost subliniată şi de alţi participanţi la discuţii. „Pompăm anual peste 300 mln lei din buget pentru pregătirea profesională, iar noi nu avem cu cine lucra. Suntem nevoiţi, precum a spus şi directorul de la SA „Ionel”, să lăsăm totul baltă şi să-i învăţăm pe cei care au fost „învăţaţi”, căci de altfel nu putem să îndeplinim comenzile”, a spus Pavel Axenti, director al întreprinderii „Codreanca”. „Viitorul întreprinderilor din industria uşoară este de a lucra pe branduri proprii, iar sarcina noastră este de a susţine prin politica bugetar-fiscală anume elaborarea brandurilor şi nu doar prestarea serviciilor de lohn”, a declarat vicepremierul Valeriu Lazăr, ministru al economiei, care a venit la discuţii cu întreaga echipă a ministerului pe segmentul dezvoltării industriale. Vicepremierul a spus că aşteaptă propuneri de la întreprinderi pentru modificările de lege aferente politicii fiscale şi vamale pentru anul viitor. În ceea ce priveşte pregătirea personalului pentru industria uşoară şi alte industrii, Valeriu Lazăr a spus că sistemul educaţional are nevoie de reformare pentru că oferă puţini specialişti bine pregătiţi pentru producere. O propunere în acest sens va fi înaintată Guvernului.