logo

Învăţământul moldovenesc a pornit pe o cale de reconfigurare structurală


https://www.ipn.md/ro/invatamantul-moldovenesc-a-pornit-pe-o-cale-de-reconfigurare-structurala-7967_994750.html

[Ştire Info-Prim Neo din ciclul „2011: cum a fost şi cum n-a fost” ] „Reforma învăţământului este una sensibilă, dar foarte necesară pentru Republica Moldova. Ea trebuia să se producă 10 ani în urmă, este una întârziată, dar nouă ne-a revenit sarcina complicată de a reconfigura structura învăţământului moldovenesc şi cred că în 2012 vom reuşi”, a declarat ministrul Mihail Şleahtiţchi pentru Info-Prim Neo. Mihail Şleahtiţchi s-a referit la procesul de optimizare a învăţământului, la şcolile de circumscripţie deschise în 2011. „Am fost criticaţi dur pentru faptul că am decis să facem şcoli de circumscripţie. E mai bine oare să avem şcoli cu 10 copii sau cu un profesor la câte 8 discipline? În alte state copiii sunt duşi la câte 40-50 km de casă ca să înveţe, iar la noi se face panică şi din faptul că am stabilit şcolile de circumscripţie la maximum 15 km de localitatea copiilor. Unele forţe politice încearcă să-şi facă imagine lovind în învăţământ şi în deciziile ministerului”, a menţionat Mihail Şleahtiţchi. În aceeaşi ordine de idei ministrul a remarcat că în acest an s-a vorbit foarte mult despre faptul că trebuie simplificată curricula şcolară. Conceptual s-a decis că nucleul curriculei trebuie să fie din 6, maximum 8 discipline obligatorii, restul să fie facultative. Acum curricula are 18 discipline obligatorii. „Curricula şcolară este prea încărcată şi prea obositoare, atât pentru elevi, cât şi pentru profesori. În 2012 vom lucra la simplificarea acesteia”, a declarat ministrul educaţiei. Pe segment de investiţii în educaţie Mihail Şleahtiţchi a comunicat că în 2011 bugetul Ministerului Educaţiei le-a devansat pe cele ale celorlalte ministere, iar această tendinţă se va păstra şi în anul care vine. Ba mai mult, bugetul va fi mai mare. „Aceasta ne-a permis să majorăm salariile cadrelor didactice şi ale altor lucrători din sfera educaţiei. Înţelegem că majorarea cu 25% a salariilor profesorilor nu este suficientă, dar aceasta ne demonstrează că cei de la guvernare au tendinţa să investească în educaţie şi învăţământ, acestea fiind prioritare”, a declarat ministrul. Cu referire la nereuşite Mihail Şleahtiţchi a remarcat că încă nu este asigurată prezenţa obligatorie a absolvenţilor universităţilor pedagogice la instituţiile unde au fost repartizaţi după absolvire. „Aproape 60% dintre cei care şi-au făcut studiile la buget nu s-au prezentat. Nu am reuşit să-i motivăm şi să-i mobilizăm. Ne propunem pe viitor poate să majorăm suma pe care aceştia o primesc dacă se prezintă la locul repartizat. Totodată, ne gândim şi la unele sancţiuni, deoarece nu e corect că statul cheltuieşte pentru studiile lor, iar ei nu merg să muncească. A apărut şi o idee de a-i supune unui test pe cei ce doresc să facă studii pedagogice, deoarece unii nu au vocaţie, dar vin la facultate fiindcă au unele facilităţi”, a comunicat Mihail Şleahtiţchi. Ministrul a notat cu regret că în 2011 nu s-a reuşit lichidarea fenomenului de neşcolarizare. „Avem peste 150 de copii neşcolarizaţi. Numărul de aproape 4 mii copii neşcolarizaţi, vehiculat anterior, nu corespunde adevărului. Încă nu am soluţionat problema abandonului şcolar, avem câteva cazuri de abandon şi mai trebuie să lucrăm pentru eradicarea acestui fenomen”, a declarat ministrul. Concluzionând, Mihail Şleahtiţchi şi-a exprimat speranţa că politicul nu va încerca prin atacuri la direcţia ministerului să oprească procesul de reformare a învăţământului, iar societatea treptat va accepta ceea ce e benefic şi pentru cetăţeni, şi pentru ţară în general. În cele peste 1400 de şcoli şi licee din ţară sunt înscrişi peste 378 mii de copii. [Mariana Galben, Info-Prim Neo]