În Republica Moldova există condiţii pentru o evoluţie pozitivă pe făgaşul fortificării serviciului de intervenţie timpurie la nivel naţional. Însă, sustenabilitatea se bazează pe gradul de suport al statului, iar la momentul actual susţinerea financiară din partea CNAM este ineficientă. Este opinia coordonatorului de program al Centrului de Intervenţie Precoce „Voinicel”, Ivan Puiu, exprimată la o sesiune de discuții în cadrul Conferinței naționale în domeniul educației incluzive, transmite IPN.
Ivan Puiu a menţionat că, cel puţin, două decenii de experienţe internaţionale au precedat apariţia ideii de intervenţie timpurie în Republica Moldova. Acesta a ţinut să-l citeze pe Michael J. Guralnick, un cunoscut specialist în domeniu, care spunea: „Este bine cunoscut faptul că un copil care beneficiază la timp de servicii de calitate de intervenţie timpurie are mai multe şanse de a-şi schimb radical traiectoria de dezvoltare şi de a fi integrat în societate”. Ivan Puiu a subliniat că intervenția timpurie în copilărie este un serviciu centrat pe familie, iar scopul de bază este fortificarea capacităţilor parentale în procesul de creştere a unui copil cu dizabilităţi.
Centrul de Intervenţie Precoce „Voinicel”se ghidează de Modelul parental de intervenţie, care presupune că părinţii influențează semnificativ nivelul de dezvoltare a copilului cu dizabilităţi pe parcursul perioadei timpurii. „Încurajarea părinţilor în sporirea sau accentuarea acelor elemente ale parentalităţii, pe care cercetătorii le indică ca fiind asociate cu dezvoltarea copilului, reprezintă una din abordările de bază în promovarea dezvoltării copilului în intervenţia timpurie”, a explicat Ivan Puiu.
„Voinicel” este primul centru de intervenție timpurie din Republica Moldova, fondat în 2003. Centrul a activat, la început, într-un edificiu mic, iar din 2013 s-a transferat într-un nou edificiu, cu o suprafaţă de peste 500 de metri pătrați, pe strada Drumul Taberei din capitală.
Deschiderea lucrărilor Conferinței naționale în domeniul educației incluzive „Implementarea educației incluzive în Republica Moldova – o decadă de provocări și viziunea pentru noi realizări”, dedicată implementării Programului de dezvoltare a educației incluzive pentru anii 2011-2020 a avut loc ieri, 1 decembrie. Conferința va continua până pe 10 decembrie și va include mai multe webinare, în care vor fi prezentate rezultatele obținute în implementarea Programului de dezvoltare a educației incluzive pentru anii 2011-2020.