logo

Instituţiile media au dat „arama pe faţă” în ajunul celui de-al doilea tur, raport


https://www.ipn.md/ro/institutiile-media-au-dat-arama-pe-fata-in-ajunul-celui-de-al-doilea-tur-raport-7965_1030869.html

Raportul nr. 6 de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale, elaborat de Asociaţia Presei Independente şi Centrul pentru Jurnalism Independent, arată o reducere cu 40% la TV a materialelor cu caracter electoral în perioada 29 octombrie - 5 noiembrie. Directorul executiv al API, Petru Macovei, a spus, într-o conferinţă de presă la IPN, că această etapă de mediatizare a campaniei electorale a trecut sub semnul fenomenului numit „datul aramei pe faţă”, când mass-media care în primul tur al alegerilor au avut un mesaj echidistant au dat dovadă de favorizare în ajunul celui de-al doilea tur.

Preşedinta CJI, Nadine Gogu, a declarat că la cele 12 posturi TV monitorizate Igor Dodon a fost cel mai favorizat din punctul de vedere al contextului apariţiilor. Acesta a apărut de 116 ori în lumină pozitivă şi de 80 de ori în lumină negativă. Maia Sandu a fost mai mult defavorizată şi a apărut în lumină negativă în 146 de materiale, iar în lumină pozitivă în 103 materiale.

În perioada de referinţă, la posturile private cu acoperire naţională Prime TV, Canal 2, Canal 3 şi Publika TV a fost constatată reducerea evidentă a numărului de materiale cu caracter electoral, iar o explicaţie ar fi retragere candidatului Marian Lupu din cursa electorală. Materialele care au vizat concurenţii electorali rămaşi în cursă au pus-o în lumină negativă mai mult pe Maia Sandu, pe când Igor Dodon a fost reflectat mai mult în context neutru şi pozitiv.

Şi la posturile de televiziune NTV Moldova şi Accent TV, situaţia a fost la fel. În acelaşi timp, Jurnal TV a favorizat-o masiv pe Maia Sandu şi l-a defavorizat pe Igor Dodon. Comportament relativ echilibrat au avut radiodifuzorii Moldova 1 şi TV7.

Directorul executiv al API, Petru Macovei, a spus că cele 12 portaluri web monitorizate au publicat un număr record de ştiri în comparaţie cu perioada precedentă de monitorizare, inclusiv un număr considerabil de ştiri în ziua desfăşurării primului tur al alegerilor prezidenţiale. În total pe site-uri au fost publicate 958 de ştiri simple sau detaliate, ceea ce a constituit 95,9% din materialele relevante, 32 de comentarii, editoriale sau alte articole de opinie 3,2%. Portalul agora.md a devenit lider printre portaluri după numărul de articole cu caracter politic şi electoral, 168 la număr, şi a devansat astfel portalul jurnal.md, care în săptămâna de monitorizare a publicat 166 de materiale. Declaraţiile concurenţilor electorali şi mersul procesului electoral au fost temele prioritare pentru portalurile monitorizate.

Petru Macovei a subliniat că per total pe cele 12 portaluri monitorizate, candidatul Igor Dodon a fost prezentat de trei ori mai des în context negativ. Candidata Maia Sandu a fost prezentată atât în context pozitiv, cât şi negativ, dar au predominat cazurile de favorizare editorială.

Acesta a adăugat că cele patru ziare monitorizate au publicat în perioada de raport, cumulativ, 40 de articole care au vizat direct sau indirect alegerile prezidenţiale, ceea ce este de două ori mai puţin faţă de perioada precedentă de monitorizare. Ziarul Panorama nu a apărut în săptămâna după primul tur al alegerilor. Cele mai multe materiale relevante au apărut în săptămânalul Timpul şi cotidianul KP v Moldove, urmate de Săptămâna. Opiniile au continuat să prevaleze în faţa ştirilor, astfel spaţiul alocat diverselor comentarii, editoriale şi alte opinii a fost de trei ori mai mare decât spaţiul pentru ştiri. Ziarul cu cea mai mare disproporţie dintre volumul opiniilor şi al ştirilor rămâne KP v Moldove.

Monitorizarea CJI/API are loc în cadrul proiectului finanţat de National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei.