logo

Instalații de joacă inspirate din artefacte arheologice, în curtea Muzeului Național de Istorie


https://www.ipn.md/ro/instalatii-de-joaca-inspirate-din-artefacte-arheologice-in-curtea-7967_1108839.html

Elemente de joacă interactive, inspirate din artefacte arheologice, au fost instalate în curtea Muzeului Național de Istorie a Moldovei. Instalațiile au forma unor vasele sfero-conice și figurine din ceramică din cele mai îndepărtate timpuri și sunt realizate din materiale durabile. Coordonatorul echipei de designeri și artiști care a lucrat la proiect, Mihai Stamati, a menționat că elementele de joacă sunt pentru a atrage copiii mai întâi în curtea muzeului, iar apoi si în muzeu, ca să caute și să studieze exponatele originale, transmite IPN.



Mihai Stamati a menționat că, la începutul proiectului, a cercetat colecțiile Muzeului Național de Istorie a Moldovei și a identificat exponate de mici dimensiuni, dar prețioase, pe care vizitatorii muzeului deseori le trec cu vederea. Printre acestea sunt vase mici sfero-conice, tăurași, oițe, căprițe modelate din lut acum mulți ani de către copii sau adulți. Aceste exponate au fost sursă de inspirație pentru instalațiile de joacă care și-au găsit locul în curtea muzeului. Instalațiile au dimensiuni mari, ca vizitatorii să poată să le pipăie, să le studieze îndeaproape. Sunt realizate din materiale durabile: piatră, beton, metal și masiv de stejar, ca să se păstreze cât mai mult timp.

„În curtea muzeului aceste obiecte sunt gândite pentru copii, dar, cu siguranță, copiii vor aduce aici și maturii, pentru că nu vor veni singuri. Să nu credeți că veți găsi afară replica fidelă a obiectelor din vitrinele muzeului. Orgoliu nostru de creatori e să venim cu ceva nou. E o reinterpretare a acestor obiecte, o redimensionare ca și obiecte de joacă sau instalații artistice, nu ca și obiecte supradimensionate din colecția muzeului. Ele au servit ca o sursă de inspirație puternică, de documentare și, până la partea de proiectare, a durat un lung drum de cunoaștere a ceea ce au însemnat aceste vase, ce au însemnat aceste animăluțe, ca mai apoi să încercăm să folosim aceste simboluri și sensuri în obiectele noastre”, a comunicat designerul.



Inițiativa face parte din programul „Muzeele Viitorului” și este implementată prin sprijinul comun al proiectului „Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova” și al proiectului „Tehnologiile Viitorului. Șeful Proiectului USAID „Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova”, Kirk Ramer, a spus că „proiectele de acest tip joacă un rol esențial în consolidarea atractivității turistice a Moldovei prin diversificarea experiențelor culturale și educative disponibile vizitatorilor”. „Susținem inițiativele care promovează turismul experiențial și atrag un număr tot mai mare de vizitatori din țară, dar și turiști dornici să descopere cultura autentică a Moldovei. Atracțiile interactive și destinate familiilor, precum Muzeul de Afară, răspund cererii crescânde pentru astfel de experiențe, contribuind la dezvoltarea turismului și la consolidarea rezilienței rurale”, a menționat Kirk Ramer.

Directorul general al Muzeului Național de Istorie a Moldovei, Eugen Sava, a menționat că este un proiect deosebit din toate punctele de vedere, care schimbă concepția muzeografiei clasice. Este foarte important ca vizite la muzeu să fie interactive și ca astfel de proiecte să atragă interesul copiilor.



Instalațiile sunt dotate cu elemente interactive ce includ fascicule de lumină, „geamuri” din rășină colorată, detalii vegetale și imitații de fosile. În prezent, vizitatorii pot vedea instalații în forma amplificată, accesul la forma interactivă va fi posibil din primăvară.