logo

Infrastructură școlară adaptată pentru 400 de elevi cu cerințe educaționale speciale


https://www.ipn.md/ro/infrastructura-scolara-adaptata-pentru-400-de-elevi-cu-cerinte-educationale-spec-7967_1039669.html

Peste 400 de elevi cu cerințe educaționale speciale (CES) vor avea acces la educație în 20 de școli în care infrastructura a fost adaptată pentru ei. Totalurile proiectului „Integrarea copiilor cu dizabilități în școlile generale”, finanțat de Guvernul Japoniei, a fost făcut public astăzi, 29 ianuarie, transmite IPN.

În scoli au fost create centre de resurse, care includ cabinete de kinetoterapie, psiholog și logoped. Au fost montate rampe de acces, uși mai largi, bare de sprijin și au fost amenajate grupuri sanitare pentru persoane cu abilități locomotorii reduse. De asemenea, cadrele didactice și părinții au fost instruiți în domeniul educației incluzive.

Igor Șarov, secretar de stat la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, a menționat că în continuare vor fi reabilitate 23 de școli din circumscripție, șase dintre care urmează a fi finalizate în acest an.

Masanobu Yoshii, ambasador al Japoniei în Republica Moldova, a spus că atât Japonia, cât și Moldova sunt țări lipsite de resurse naturale, însă ambele au resurse umane, care sunt cele mai importante și care trebuie valorificate. Educația și sănătatea sunt foarte importante, iar Guvernul Japoniei susține partenerii din Moldova în asigurarea unei calități a vieții mai bune pentru cetățeni.

Anna Akhalkatsi, manager de țară al Băncii Mondiale, a remarcat că în continuare instituția va susține proiecte care vor contribui la crearea infrastructurii școlare pentru copii cu dizabilități. Potrivit ei, proiectul respectiv este un pas important pentru promovarea incluziunii copiilor în școli, iar cel mai important este că aceste 20 de școli vor arăta altor entități cum lucrează fenomenul de incluziune.

Potrivit Mircea Eşanu, director executiv al Fondului de Investiții Sociale din Moldova, instituție gestionară a grantului, în realizarea proiectului un rol extrem de important l-au avut administrațiile publice locale, primarii, părinții, dar și pedagogii care lucrează cu copiii cu cerințe educaționale speciale. Anume acești subiecți sunt cei care pot asigura continuitatea fenomenului de incluziune în Republica Moldova.

Pentru implementarea proiectului, Guvernul Japoniei a oferit un grant în valoare de 2,86 milioane de dolari SUA prin Fondul de Politici de Dezvoltare a Resurselor Umane (PHRD), administrat de Banca Mondială și gestionat de Fondul de Investiții Sociale din Moldova. Acesta a fost implementat în perioada 2014-2017.