logo

În penultima săptămână a campaniei, în presa online se remarcă îmbunătățiri, raport


https://www.ipn.md/ro/in-penultima-saptamana-a-campaniei-in-presa-online-se-remarca-7965_1047152.html

În penultima săptămână a campaniei electorale, în comparație perioadele precedente, în presa online se remarcă anumite îmbunătățiri. Unele portaluri, care anterior favorizau foarte clar unii concurenți electorali din circumscripția națională și din cele uninominale, au avut în perioada 9-16 februarie o tonalitate mai mult neutră, iar favorizările nu au fost atât de pronunțate ca anterior. Totuși, sunt portaluri care nu-și ascund preferințele politice. Cel mai îngrijorător e că știrile sunt prezentate dezechilibrat, sunt lansate acuzații și atacuri la persoană, fără oferirea dreptului la replică. Și chiar dacă este vorba despre presa online, care mizează pe operativitate, este important ca produsul jurnalistic să fie unul integru. Concluziile se regăsesc în raportul nr. 4 de monitorizare realizată, în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte, de Asociația Presei Independente și Centrul pentru Jurnalism Independent.

Într-o conferință de presă la IPN, Polina Panainte, secretarul general al Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte, a menționat că raportul cuprinde două componente: televiziuni și presa online. Monitorizarea denotă că o bună parte din televiziuni oferă mai mult spațiu anumitor partide, promovează mesaje pozitive pentru unele partide și mesaje negative pentru altele. Aceste lucruri se întâmplă în condițiile în care, conform standardelor și bunelor practici, televiziunile trebuie să ofere acces echilibrat tutor, să promoveze mesaje neutre, astfel încât cetățeanul să primească un mesaj nedistorsionat și să facă ia o decizie conștient.

Directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu, a menționat că materialele relevante monitorizării la TV i-au avut ca protagoniști, în principal, pe reprezentanții partidelor, dar și pe concurenții independenți în circumscripții uninominale. Dintre instituțiile de stat, președintele Igor Dodon și premierul Pavel Filip, dar și alți reprezentanți ai Guvernului, au făcut subiectul mai multor știri și al emisiunilor de la unele posturi monitorizate. Cea mai mare vizibilitate din punct de vedere al frecvenței și duratei aparițiilor în imagini și al intervențiilor directe în știri, emisiuni și dezbateri au avut-o Partidul Democrat, Partidul Socialiștilor, Blocul electoral ACUM, Partidul Politic Șor și Partidul Liberal. Dintre candidații înscriși în cursa electorală în circumscripțiile uninominale, cei mai mediatizați au fost Vlad Plahotniuc (PDM), Ilan Șor (Partidul Șor), Vlad Batrîncea (PSRM). Aceștia sunt urmați de Pavel Filip (PDM), Valeriu Munteanu (Blocul ACUM) și Călin Vieru (independent).

În perioada 9-16 februarie, postul public național Moldova 1 a avut un comportament echilibrat. Postul public GRT a difuzat în buletinul de știri în limba rusă puține materiale relevante prezentei monitorizări, fără a fi observată vreo tendință evidentă de favorizare sau defavorizare a anumitor actori politici. Radiodifuzorii privați Prime TV și Publika TV au reflectat campania electorală în mod similar. De cele mai multe ori, la aceste posturi au avut acces reprezentanții PDM și candidații afiliați acestora, tonalitatea reflectării fiind preponderent pozitivă. Canal 2 și Canal 3 au reflectat sumar campania. Atitudinea față de reprezentanții Blocului ACUM, la cele patru posturi private, fost în majoritatea cazurilor negativă. Tonalitatea față de PSRM și președintele Igor Dodon a fost negativă, dar și neutră.

Posturile private NTV Moldova și Accent RV au reflectat preponderent activitățile reprezentanților PSRM și ale președintelui Igor Dodon. Tonalitatea reflectării a fost de cele mai dese ori pozitivă. Pro TV și TV8 a oferit acces în știri și emisiuni sau dezbateri mai multor actori politici. În majoritatea cazurilor, tonalitatea reflectării protagoniștilor la aceste posturi  a fost neutră. Jurnal TV a reflectat preponderent concurenții electorali care au organizat evenimente electorale, în mare parte tonalitatea fiind neutră. În emisiunile puse pe post de Jurnal TV, tonalitatea pentru reprezentanții PDM și ai Partidului Șor a fost neutră sau negativă. Televiziunea Centrală a alocat mai mult spațiu Partidului Șor, pentru care tonalitatea reflectării a fost mai mult pozitivă și neutră.

Directorul Asociației Presei Independente, Petru Macovei, a remarcat că cele mai multe din portalurile și ziarele monitorizate au mediatizat activ campania electorală, relatând despre evenimente organizate de concurenți, declarații, contestații, proteste, decizii adoptate de CEC, sondaje. În cadrul monitorizării, s-a mai constatat că pluralismul social în presa online și scrisă este unul relativ, iar „vocea” cetățenilor se aude destul de rar și selectiv în materiale.