logo

În Moldova 250 de localităţi nu au grădiniţă


https://www.ipn.md/ro/in-moldova-250-de-localitati-nu-au-gradinita-7967_1002850.html

Rata înscrierii copiilor în instituţiile de pregătire preşcolară la oraşe este de peste 1,5 ori mai mare decât în zonele rurale. La acest moment 250 de localităţi din republică nu au grădiniţă, iar la nivel raional cele mai dezavantajate sunt în raioanele Soroca, Făleşti, Sângerei şi Orhei, transmite Info-Prim Neo. Viceministrul educaţiei, Tatiana Potâng, a spus că prin intermediul unor proiecte s-a reuşit deschiderea a 40 de centre comunitare la nivel de ţară, iar în viitorul apropiat urmează să fie restabilite încă 40 de grădiniţe. „Cu părere de rău, sunt şi localităţi care nu au o grădiniţă, iar în satele în care sunt doar 13 copii nu poate fi deschisă o astfel de instituţie” , a specificat viceministrul. Tatiana Potâng a mai menţionat că este imposibil de stabilit cu exactitate numărul copiilor care nu frecventează grădiniţa. Nu există pârghii prin intermediul cărora Ministerul Educaţiei ar cunoaşte această cifră. Doar copiii cu vârsta de la 5 ani cad sub incidenţa Ministerului Educaţiei pentru că de la această vârstă este obligatorie pregătirea şcolară a copiilor, a precizat viceministrul. Potrivit datelor UNICEF, aproximativ jumătate din copiii din grupul de vârstă 3-6 din mediul rural frecventează o instituţie preşcolară. Există şi grupuri de copii care au acces limitat la educaţia preşcolară, aceştia sunt copiii de etnie romă, copiii din familiile cu venituri mici şi copiii cu dizabilităţi. Cei mai importanţi factori care împiedică accesul la educaţia minorilor includ infrastructura slabă, plăţile informale, nivelul de educaţie al părinţilor şi atitudinea acestora faţă de educaţie. Coordonatorul de programe pentru educaţie timpurie la UNICEF, Larisa Vârtosu, a menţionat că nivelul de educaţie al mamei influenţează puternic participarea copiilor la educaţia preşcolară. Cu cât este mai ridicat nivelul de educaţie al mamelor, cu atât este mai mare probabilitatea înscrierii copiilor la grădiniţe. „Pe lângă nivelul de educaţie, atitudinea faţă de educaţie are şi ea importanţă. Pe de o parte, părinţii săraci şi cei de la sate preferă să-şi ţină copiii acasă în loc să-i trimită la grădiniţă, mai ales în perioada rece a anului. Astfel părinţii economisesc bani în perioadele când veniturile sunt mici. Alţi părinţi consideră că bunicii sau alte rude au mai bine grijă de copii decât instituţiile preşcolare”,a mai spus Larisa Vârtosu. Pe teritoriul Republicii Moldova sunt 1400 de grădiniţe şi 40 de centre comunitare.