logo

În campaniile electorale partidele cheltuie circa 50 mln de lei nedeclaraţi, expert


https://www.ipn.md/ro/in-campaniile-electorale-partidele-cheltuie-circa-50-mln-de-lei-7965_989792.html

Partidele politice folosesc în campaniile electorale circa 50 mln de lei proveniţi din donaţii oficial înregistrate şi aproximativ încă 50 mln nedeclaraţi oficial, marea majoritate a banillor fiind oferiţi de un cerc restrâns de persoane, a afirmat Sergiu Ostaf, director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului (CreDO) în interviul acordat Agenţiei Info-Prim Neo „{Finanţele tuturor partidelor depind de câteva zeci de persoane}”. Sergiu Ostaf a făcut trimitere la datele studiului „Finanţarea partidelor politice în alegerile parlamentare din 28 noiembrie 2010”, realizat de CreDO şi Centrul pentru Dezvoltarea Parteneriatelor. „Oficial, în jur de 700-800 persoane (în descreştere în ultimii ani) donează peste 50 mln lei (în creştere în ultimi ani) care constituie costul integral oficial al campaniei electorale, pentru toate partidele politice luate împreună. În baza datelor prezentate la Comisia Electorală Centrală (CEC) şi în urma unor analize matematice, deducem că mai puţin de 20% din donatori contribuie cu 80% din suma indicată. Deci, vreo 100 de persoane sau până la 15 persoane în fiecare partid (din 7-8 partide cu venituri importante) formează 80% din finanţele acestuia. În realitate, cheltuielile observate/reale sporeşte costul general al campaniei de cel puţin 2 ori, desigur, din contul contribuţiilor venite din partea donatorilor mari importanţi. Prin urmare, numărul finantaţorilor importanţi, care donează peste 80% din finanţele partidului în cadrul alegerilor nu este mai mare de până la 10 persoane pe partid. Imaginaţi-vă, finanţele tuturor partidelor politice depind, în estenţă, de câteva zeci de persoane!”, a declarat Sergiu Ostaf. El susţine că identitatea acestor persoane sau a cercurilor economice respective, în principiu, poate fi stabilită. „Însă mai important este să promovăm politicile care vor reuşi pe termen mediu să elibereze partidele de această supra-dependenţă financiară de un cerc îngust de persoane. Aceasta va face partidele politice mai democratizate. Scopul poate fi atins prin promovarea unui set de politici, inclusiv: a) plafonarea cuantumului donaţiei la un nivel de 100 de ori mai mic decât cuantumul actual; b) contabilizarea şi raportarea strictă a mijloacelor gestionate; c) acordarea subvenţiilor din bugetul de stat (respectând condiţia anterioară), d) identificarea fiecărui donator etc. Potrivit lui Sergiu Ostaf, în Republica Moldova, numărul donatorilor este de 0,046% din numărul cetăţenilor prezenţi la vot. În tarile dezvoltate, acesta cifra este de zeci de mii de ori mai mare, atingând cota de cel puţin 5-9%.