În 88 de instituții de învățământ din țară, copiii pot utiliza doar toaletele cu latrină, amplasate în curtea școlii. În alte 546 de instituții, există toalete cu apă (WC) în interiorul clădirilor de studiu. Chiar și așa, elevii folosesc veceul de afară. Totodată, în 39 de instituții folosesc toaletele uscate, cu acces din interiorul clădirii. În patru instituții accesul este din curte. Datele au fost prezentate în cadrul unei mese rotunde organizate de către Comisia parlamentară cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media, transmite IPN.
„Avem școli care au încercat să soluționeze pe alocuri problema, creând spații în interior, dar avem foarte multe școli, peste 500, care continuă să utilizeze latrinele din curtea școlilor în paralel cu blocurile sanitare existente în interior. Explicații sunt foarte multe. Fie că nu au suficientă apă pentru a le gestiona în interior, fie că se confruntă cu lipsa rețelei de canalizare. Unele școli au documentat și faptul că este mult prea scump să transporte apa uzată către o stație de epurare. Respectiv, limitează accesul sau permit doar copiilor din clasele primare, doar personalului. De cele mai multe ori se utilizează în paralel mai multe soluții”, a declarat Corina Andronic, reprezentantă UNICEF.
Potrivit ei, în cazul celor 88 de școli în care elevii nu au alternativă și sunt nevoiți să meargă la toaletele cu latrină, amplasate în curte, este vorba despre instituții care nu au fost proiectate ca și școli și utilizează alte tipuri de clădiri. De cele mai multe ori, ele pur și simplu nu au spațiu pentru aceste necesități.
În cadrul evaluării UNICEF s-a analizat și aspectul asigurării intimității elevilor. Corina Andronic a precizat că cifrele nu sunt tocmai îmbucurătoare, dar schimbări există. S-a constatat că toaletele din 696 de școli au cabine individuale, având pereți și uși, fapt ce asigură un nivel de intimitate. În 205 școli, blocurile sanitare oferă un nivel scăzut de intimitate, având doar pereți laterali, nu și ușă. De asemenea, în 67 de instituții, blocurile sanitare nu au pereți despărțitori, deși au fost prevăzute spații separate pentru băieți și fete.
„Partea care ne pune în gardă, dincolo de dotarea acestor cabine, este și numărul limitat de cabine de toaletă disponibile copiilor în școlile cu un număr mai mare de elevi. Deși norma sanitară recomandă o cabină la fiecare 40 de elevi, avem situații când o cabină este cam aproape la o sută de elevi ca și exploatare. Aceasta are impact asupra practicilor de întreținere și funcționare a blocurilor sanitare”, a precizat Corina Andronic.
Evaluarea mai arată că doar 285 de instituții oferă suficientă hârtie igienică pe tot parcursul anului școlar. 428 de instituții achiziționează hârtie igienică, dar nu suficientă, iar alte 255 de școli nu procură hârtie igienică. Opt instituții de învățământ oferă în mod constant produse de igienă menstruală elevelor sale, în timp ce alte 208 instituții le oferă doar pentru urgențe și numai prin intermediul personalului medical al instituției.
Experții UNICEF au venit și cu recomandări, principala fiind construirea blocurilor sanitare interioare în instituțiile de învățământ, care nu au facilități în interior, asigurând că acestea sunt accesibile pentru copii și adulții cu dizabilități. Este indicată și reparația blocurilor sanitare, precum și sporirea numărului de instalații pentru spălatul mâinilor.