În 44% de familii cu copii de până la 7 ani nu există nici măcar o carte
https://www.ipn.md/ro/in-44-de-familii-cu-copii-de-pana-la-7-ani-nu-exista-nici-macar-o-carte-7967_966556.html
În ultimii 10 ani, preşcolarii din R. Moldova nu au beneficiat de materiale didactice noi, cu excepţia curriculumului “Îngrijirea şi Dezvoltarea Timpurie a Copiilor”, care a fost distribuit la nivel naţional , atestă un studiu realizat recent de Comisia Naţională UNESCO în R. Moldova. Pe acest fundal, este un eveniment important editarea în anul curent a două cărţi, care vor fi distribuite în toate cele 1300 de grădiniţe din ţară, aceasta fiind prima încercare a ministerului Educaţiei şi Tineretului (MET) de a aduce material didactic pe masa profesorului, şi eventual, a părinţilor. Potrivit lui viceministrului Valentin Crudu, grădiniţele nu au fost niciodată asigurate cu manuale, inclusiv în perioada sovietică, tocmai de aceea necesitatea lor se resimte foarte acut. Începând cu anul 2006, în republică se desfăşoară un proiect, susţinut de Banca Mondială şi Fondul Catalitic, care prevede editarea de materiale didactice pentru grădiniţe, a mai spus viceministrul.
Discuţiile la această temă şi alte teme ce ţin de managementul şi finanţarea asigurării cu materiale didactice la nivel de educaţie preşcolară au loc în cadrul Conferinţei subregionale, care se desfăşoară la Chişinău. La for participă specialişti din Azerbaijan, Armenia, Belarus, Georgia. Letonia, România şi R. Moldova care pun în dezbatere politici şi strategii relevante referitoare la asigurarea cu manuale.
Copiii născuţi în anul 2007, vor atinge vârsta şcolară în 2015, a spus reprezentantul UNICEF în R. Moldova, Ray Virgilio Torres. Aceasta este generaţia Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului (ODM), pentru care Guvernul Moldovei a garantat că în 2015 toţi copiii vor putea să beneficieze de o educaţie primară de calitate înaltă. Asigurarea unui bun început încă la etapa timpurie a dezvoltării copiilor constituie un pas important în atingerea obiectivelor ODM ce ţin de educaţie, a menţionat reprezentantul UNICEF.
Studiul UNICEF cu privire la asigurarea cu materiale didactice la nivel de educaţie preşcolară şi primară a relevat că în grădiniţe numărul şi cantitatea materialelor variază de la o instituţie la alta, o situaţie mai bună înregistrându-se în instituţiile din oraşe. La sate, se aplică deseori copii xerox ale unor materiale, ceea ce reduce considerabil dezvoltarea capacităţilor de cunoaştere a copiilor. Totodată, în prezent nu există o evidenţă statistică a titlurilor de literatură didactică pentru copii de vârstă preşcolară. Asigurarea grădiniţelor cu literatură didactică poartă un caracter mai puţin sistematic şi se desfăşoară în funcţie de capacitatea autorităţilor locale, a instituţiilor, educatorilor şi a părinţilor care procură aceste materiale.
Rezultatele altui studiu, efectuat de UNICEF anterior, au arătat că nici familiile cu copii mici nu au materialele didactice şi cărţile necesare. În 44 dintr-o sută de familii cu copii de până la 7 ani nu există nici măcar o carte. În familiile de la sate această proporţie este de 56 la sută, faţă de 30 la sută în oraşe. În familiile cu un nivel de bunăstare înalt – de 20 la sută, comparativ cu 74 la sută în cele sărace.