logo

În 3 luni, Șor și Platon au cheltuit 136 de mii de euro pentru a discredita procesul de integrare europeană și a „spăla” imaginea Rusiei


https://www.ipn.md/ro/in-3-luni-sor-si-platon-au-cheltuit-136-7965_1106782.html

Într-o perioadă de 90 de zile, oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon au cheltuit aproximativ 136 de mii de euro pentru promovare pe Facebook, se arată într-o analiză realizată de WatchDog.MD. Autorii precizează că scopul principal al acestor campanii sponsorizate este de a semăna panică în societate, de a discredita procesul de integrare europeană a Republicii Moldova și de a „spăla” imaginea Rusiei, transmite IPN.

Oligarhul fugar Ilan Șor a promovat cel puțin 104 reclame prin intermediul a 11 pagini pe Facebook. Veaceslav Platon a promovat în jur de 82 de reclame pe pagina sa personală de Facebook și pe cea a Nataliei Morari.

În analiză se menționează că printre principalele narative manipulative promovate în postările sponsorizate de Platon și Șor este faptul că referendumul este inutil, nu are valoare, manipulând declarațiile oficialilor pentru a sugera că rezultatele nu vor avea impact asupra procesului de aderare la UE. Un alt narativ este că guvernarea exercită presiuni asupra Găgăuziei. Se promovează ideea că guvernarea centrală impune sancțiuni nejustificate asupra regiunii Găgăuzia, subminând astfel stabilitatea locală.

O altă idee manipulatoare, potrivit experților WatchDog.MD, este că guvernarea sperie lumea cu războiul și se argumentează că autoritățile exagerează riscurile militare pentru a obține avantaje politice, negând amenințările reale la adresa securității naționale. Prin acele postări se mai vehiculează că negocierile de aderare la UE se datorează Ucrainei și se sugerează că progresul Moldovei în aderarea la UE este doar rezultatul situației din Ucraina, minimizând importanța eforturilor guvernului.

Experții WatchDog.MD observă că Rusia se pregătește activ pentru destabilizările din timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale și referendumul pentru integrare europeană. „Din păcate, autoritățile nu au mecanisme eficiente de luptă cu astfel de instrumente de dezinformare. Singura soluție de combatere a acestor falsuri rămâne informarea activă a societății despre cum circulă aceste mesaje în spațiul public (ce? cine? de ce?) și raportarea post-factum a falsurilor promovate. Nici META, nici Google nu întreprind nicio acțiune serioasă pentru a bloca acest conținut manipulator”, se arată în analiză.

Autorii mai precizează că cele două companii ar trebui să atragă atenția la apelurile autorităților și societății civile din Moldova pentru a stopa rularea reclamelor oligarhilor sancționați la nivel internațional. La META și Google trebuie să ajungă mesajul că inacțiunea lor permite desfășurarea unor operațiuni de influență politică și ingerință a Federației Ruse în procesele electorale din Republica Moldova.