logo

În 2009 vânzările pe piaţa serviciilor audiovizuale au scăzut cu 4,2%


https://www.ipn.md/ro/in-2009-vanzarile-pe-piata-serviciilor-audiovizuale-au-scazut-cu-42-7966_981265.html

Volumul total al vânzărilor pe piaţa serviciilor de difuzare şi retransmisie a programelor audiovizuale a scăzut în 2009, faţă de 2008, cu 4,2% sau cu circa 10 mln lei şi a constituit 225,85 mln lei, transmite Info-Prim Neo cu referire la un raport al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI). Pe piaţa serviciilor programelor televizate, vânzările s-au redus cu 3,6% şi au constitut 103,99 mln lei, iar pe piaţa serviciilor radiofonice prin eter – cu 21,2% şi au alcătuit 29,28 mln lei. Totodată, vânzările pe piaţa serviciilor TV prin cablu au crescut cu 1,9% şi au ajuns la 92,45 mln lei. Venitul mediu lunar per utilizator (ARPU) al serviciilor TV prin cablu a însumat 34,88 lei. Principalul furnizor al acestor servicii, Sun Communications, a înregistrat un ARPU de 42,16 lei. În perioada de raport, furnizorii serviciilor de difuzare şi retransmisie a programelor audiovizuale au investit în dezvoltarea pieţei 28,45 mln lei, cu 51% mai puţin decât în 2008. Cele mai semnificative investiţii de 14,7 mln lei, au fost efectuate în dezvoltarea serviciilor TV prin cablu. În serviciile TV prin eter au fost investite 7,57 mln lei, iar în cele de radiodifuziune – 6,17 mln lei. Datele statistice prezentate de furnizorii serviciilor TV prin cablu şi prin eter codificat arată, că numărul abonaţilor la aceste servicii s-a redus, faţă de 2008, cu 7,7% şi a ajuns la 218,4 mii, dintre care 18,3 mii – sunt utilizatori ai serviciilor TV digital. În anul de referinţă, numărul abonaţilor la serviciile TV digital prin satelit a depăşit cifra de 2,5 mii. Potrivit aceloraşi date, 62,8% din abonaţii la serviciile TV prin cablu locuiesc în mun. Chişinău, 10,9% – în mun. Bălţi şi 26,3% – în alte oraşe, centre raionale şi localităţi rurale. Mai bine de 55 % din abonaţi deţin pachete de acces la peste 50 de canale televizate. Cea mai mare cotă pe piaţa serviciilor TV prin cablu, după numărul de abonaţi,45,86% – o deţine compania Sun Communications. Alte două companii – CTC Alfa şi AMT – deţin cote de 8,03 şi, respectiv, 2,79%, iar restul furnizorilor au cote mai mici de 1%.