logo

În 2009 în arta teatrală din Moldova aşteptăm montări originale şi inventive. Interviu Info-Prim Neo cu preşedintele senatului UNITEM, Aurelian Dănilă


https://www.ipn.md/ro/in-2009-in-arta-teatrala-din-moldova-asteptam-montari-originale-7967_973402.html

[ - Cum apreciaţi anul teatral 2008 pentru Republica Moldova?] - A fost un an destul de bogat, cu multe evenimente, printre care aş putea menţiona Bienala Teatrului Eugen Ionesco - eveniment teatral de amploare, la organizarea căreia a contribuit plenar şi Uniunea Teatrală din Moldova (UNITEM).Teatrul abordează teme noi, dezvoltă în continuare tradiţia „spectacolelor mari”, colaborează cu regizori invitaţi, acordă o atenţie sporită dramaturgiei moderne, naţionale şi internaţionale, cu un pronunţat aspect social, promovează noi nume în regie. În lista evenimentelor fructuoase este înscris şi Festivalul de dramaturgie naţională, organizat de Teatrul Satiricus I.L.Caragiale, care a reuşit să-i solidarizeze pe dramaturgii de diferite vârste şi orientări. Sper să-i stimuleze şi creativ. E un teatru de factură modernă: profesează un text incitant, în special de satiră şi umor, sintetizat organic cu dansul, cu cântecul, cu o aleasă expresie corporală. S-au produs multe premiere, printre care două de real succes atât la public, cât şi la critici – Ioana şi focul (regie Petru Vutcărău), la Eugen Ionesco, şi Suflete moarte, regie Ion Sapdaru, la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”. [ - Care sunt nominalizările anului în domeniul artei teatrale?] - Cu concursul nostru direct, unora dintre artiştii de frunte li s-au conferit titluri onorifice şi premii valoroase – tânărul actor Veaceslav Sambriş s-a învrednicit de Premiul Municipal al Tineretului, actorul Mihail Curagău a luat Medalia Valeriu Cupcea, regizorul Petru Vutcărău a fost nominalizat, la propunerea secţiei naţionale din Moldova a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, la Premiul Europa pentru Teatru (pentru prima oară în istoria mişcării noastre teatrale). [ - Care sunt părţile pozitive şi negative ale teatrului moldovenesc?] - Avem un teatru puternic, original, inventiv, o demonstrează interesul constant al publicului şi invitaţiile de participare la festivalurile de peste hotare. O latură negativă mi se pare a fi interesul destul de scăzut pentru dramaturgia noastră contemporană. [ - Cum se dezvoltă teatrul în R. Moldova?] - Observăm tendinţe constante de apropiere de fenomenul teatral european. Prin ceea ce avem mai bun, prin specificul nostru local, tindem către universal. [ - Ce pronosticuri faceţi pentru evoluţia lucrurilor sub aspect teatral pentru 2009?] - Bineînţeles, sper că lucrurile vor evolua spre bine – aşteptăm ca Teatrul Eugen Ionesco să treacă în noul sediu oferit de Guvern, iar în martie vom lansa un proiect comun cu Institutul Polonez şi Ambasada Republicii Polone în Moldova, 3 spectacole lectură în diferite locaţii din oraş, precum şi la Bălţi, lecturi care ar putea deveni ulterior spectacole de repertoriu. În luna mai vom avea Festivalul Naţional de Teatru , or, se ştie, un festival e ca hârtia de turnesol pentru activitatea tuturor scenelor noastre, un indicator al eficienţei. În noiembrie, când se împlineşte un secol din ziua naşterii lui Eugen Ionesco, se preconizează o Decadă Ionesco, incluzând mai multe acţiuni de rezonanţă nu doar locală, ci şi internaţională – spectacole invitate, un simpozion ştiinţific cu referire la opera fondatorului Teatrului Absurdului, vernisaje, lansări de carte etc. De asemenea aşteptăm montări originale şi inventive de la toţi regizorii noştri.