Implementarea noului sistem de salarizare în cadrul Companiei Teleradio-Moldova (TRM) decurge anevoios, cu unele greşeli de management, dar şi pe fundalul rezistenţei unei părţi a salariaţilor. Constatarea aparţine experţilor Asociaţiei Presei Electronice (APEL), care au realizat un raport de monitorizare.
Directorul de proiect, Vasile State, a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă la IPN, că noul sistem urma să fie implementat încă în iulie curent, dar nu s-a întâmplat. Acesta constă în trecerea de la un sistem de salarizare bazat pe onorarii oferite în funcţie de cantitatea materialelor elaborate, la unul bazat pe bonusuri pentru performanţă, calitate.
Expertul spune că administraţia companiei, care a decis înlocuirea vechiului sistem de salarizare cu unul menit să stimuleze performanţa profesională, a tolerat nerespectarea termenelor de implementare prevăzute iniţial, inclusiv de pregătire a documentelor necesare la diferite etape. Totodată, conducerea companiei a evitat să aplice sancţiuni pentru a îndrepta situaţia la timp, fapt care a dus ulterior la mai multe amânări ale trecerii la noul sistem de salarizare.
Potrivit raportului, în ultimii patru ani, Consiliul de Observatori (CO) al TRM a oferit suficient timp în agenda sa examinării subiectelor legate de noul sistem de salarizare. Însă, spune Vasile State, consiliul nu a dat dovadă de consecvenţă în acţiunile şi deciziile sale şi nu a supravegheat corespunzător aplicarea noului sistem de salarizare din cadrul instituţiei publice. Consiliul nu a supravegheat cum se cuvine mersul reformei în domeniu şi nu a făcut uz de prerogativele sale legale atunci când se impuneau avertizări şi sancţiuni pentru cazurile de neexecutare la timp şi cu rezultate a deciziilor sale.
Corneliu Rusnac, expert APEL, a spus că în aceste condiţii, recomandarea constă în fortificarea verigii de control a procesului de management, pentru ca acesta sa aibă mai multă coerenţă, claritate şi eficienţă.
APEL monitorizează din 2011 gestionarea reformelor iniţiate la Compania „Teleradio-Moldova”, în cadrul unui proiect susţinut de Programul Mass-Media al Fundaţiei Soros-Moldova.