logo

Impactul pandemiei COVID-19 asupra persoanelor cu dizabilități, studiu


https://www.ipn.md/ro/impactul-pandemiei-covid-19-asupra-persoanelor-cu-dizabilitati-studiu-7967_1073622.html

Mai mult de jumătate din persoanele cu dizabilități susțin că familiile le sunt afectate economic și social de pandemia cu COVID-19. Arată datele unui studiu realizat de Alianța Organizațiilor pentru Persoane cu Dizabilități din Republica Moldova și Asociația Keystone Human Services International Moldova. Totodată, aproape 50% din persoanele cu dizabilități declară că nu au avut acces la informații despre pandemie, iar 51% spun că s-au simțit în mare măsură mai nervoși în această perioadă. Și criza economică, pierderea veniturilor, carantina, sistemul medical care poate să nu facă față solicitărilor și pierderea unei persoane dragi se numără printre fricile cu care s-au confruntat peste 70% din persoanele cu dizabilități pe timp de pandemie.

Într-o conferința de presă la IPN, Galina Climov, director executiv al Alianței, a declarat că în cadrul realizării studiului au fost utilizate mai multe instrumente de cercetare. Este vorba despre chestionare online și la telefon aplicate în rândul a 257 de respondenți, precum și focus groupuri în care au fost implicate peste 36 de organizații ale societății civile, atât din mediul urban, cât și rural. De asemenea, în cadrul cercetării s-a efectuat analiza apelurilor la Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoane cu dizabilită, precum și analiza informațiilor oficiale, oferite de autorități.

Ludmila Malcoci, directorul executiv al Asociației Obștești Keystone Moldova, a menționat că printre fricile cu care s-au confruntat peste 70% din persoanele cu dizabilități pe timp de pandemie se referă la criza economică, pierderea veniturilor, carantina etc. 81% din persoanele chestionate nu au luat legătura cu un medic, psiholog sau linia fierbinte pentru a discuta despre starea psihologică în această perioadă. 27% spun că s-au simțit ignorați de autorități în această perioadă, iar 38% menționează că au avut nevoie să comunice cu cineva despre disconfortul psihologic.

Mai mult de jumătate din respondenți susțin că familiile le sunt afectate economic și social de pandemie. 36% din persoanele chestionate au menționat că veniturile provenite din salarii s-au redus considerabil în familiile lor odată cu  stoparea/reducerea  activității de muncă. Totodată, mai mult de o treime (37%) consideră că nu vor pierde locul de muncă, iar 26% nu știu dacă vor pierde locul de muncă în următoarea perioadă.

Printre cele mai mari dificultăți cu care se confruntă persoanele cu dizabilități pe timp de pandemie sunt: accesarea transportului public – 76%, frica, izolarea – 73%, accesarea serviciilor medicale – 68%, reducerea sau pierderea veniturilor – 64% și accesarea serviciilor sociale – 60%.

Parascovia Munteanu, director Program Keystone Moldova, a menționat că cel mai des, persoanele cu dizabilități care au apelat Serviciul de asistență telefonică s-au declarat afectate de sistarea programărilor pentru serviciilor specializate de sănătate și pentru examen medical în scopul prelungirii gradelor de dizabilitate. O altă problemă a constituit-o și sistarea accesului la serviciile de reabilitare și mijloace asistive sau protezare. De asemenea, persoanele cu dizabilități, în special cele cu probleme de sănătătate mintală, au fost afectate de lipsa medicamentelor în farmacii. A fost menționată și lipsa unor materiale de protecție în instituțiile rezidențiale, condițiile rele din spitalele de psihiatrie unde erau internate persoanele cu dizabilități infectate cu COVID-19.

De asemenea, persoanele care au accesat Serviciul de asistență au invocat și probleme legate de informații insuficiente și neclare despre procedura de contestare a amenzilor sau penalităților judiciare primite în perioada de urgență, capacitățile limitate ale angajaților serviciilor de plasament de a gestiona problemele de comportament, stările de anxietate, frică și agresivitate din partea persoanelor cu dizabilități și sistarea accesului la informare și comunicare cu persoane din afara instituției.