Holdingurile media din Republica Moldova rămân concentrate în mâinile unor lideri politici. Respectivele instituții media reflectă interesele proprietarilor și nu informează populația despre cele mai importante evenimente. Presa din Republica Moldova este finanțată din exterior și nu neapărat reprezintă interesele cetățenilor moldoveni. Declarația a fost făcută joi, 14 septembrie, de către ambasadorul SUA la Chișinău, James Pettit, la conferința internațională „Mass-media din Moldova, audiență și pluralism”, transmite IPN.
Pentru a schimba lucrurile, autoritățile trebuie să pună accentul pe dezvoltarea conținutului mediatic local și să dezvolte rezistență în faţa manipulării din exterior, spune diplomatul. „Democrația are nevoie de o presă independentă, iar pluralitatea surselor să nu fie afectată de interesele de business personale. Trebuie să fie permis ca toate vocile să fie ascultate, inclusiv acele voci care nu sunt pe placul unora. Acesta este un indiciu al unei democrații sănătoase”, a declarat James Pettit.
Silvio Gonzato, director pentru afaceri generale al Serviciului European de Acțiune Externă, a spus că fenomenul dezinformării cetățenilor este o problemă la nivel internațional. S-au înregistrat multe cazuri de dezinformare în interesul Federației Ruse, unele din ele au vizat Acordul de Asociere al UE cu Republica Moldova.
Nadine Gogu, directorul executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent, a precizat că în Republica Moldova fenomenul dezinformării a luat amploare în 2014. De atunci au fost organizate mai multe forumuri pentru a lua măsurile de rigoare, dar fără prea mare succes. „Astăzi avem mult mai multe instituții media propagandistice. De la ecranele televizoarelor ni se oferă zilnic conținut mediatic produs în Federația Rusă. Numărul populației care crede în ceea ce vede la televizor, aude la radio sau citește în presă și pe online este mare”, menționează Nadine Gogu. Ea a amintit că au fost realizate mai multe rapoarte de monitorizare care au arătat că posturile de televiziune rusești retransmise în Republica Moldova fac propagandă, incită la ură.
Corina Cepoi, reprezentantul organizației Internews Moldova, a spus că este util pentru Republica Moldova să învețe din experiența ţărilor baltice cum să combată propaganda mediatică. Ea s-a referit și la exemplul Ucrainei, care a introdus în şcoli disciplina „educația mediatică”. „Este o investiţie de lungă durată, care dă roade în timp: lucrul în şcoli, cu profesorii, prin organizații de tineret şi alte inițiative. Trebuie să luăm și noi așa măsuri”, a spus Corina Cepoi.
Dumitru Lazăr, ofițer de proiecte al Consiliului Europei în Moldova, a comunicat că se lucrează asupra mai multe inițiative legislative de îmbunătățire a situației în sectorul mediatic şi că este important ca acestea să ajungă în Parlament. „Parlamentul are puterea de a adopta noi legi sau modificări la legi până anul viitor, lunile iunie sau iulie, după care se va intra în campania electorală și va fi mai complicat. Trebuie să se lucreze rapid”, a spus Dumitru Lazăr.
Conferința internațională „Mass-media din Moldova, audiență și pluralism” a fost organizată de către Parlament în parteneriat cu Freedom House, Internews, cu suportul USAID. Evenimentul a avut drept scop identificarea unor recomandări practice pentru modificarea legislației și instrumente de gestionare conforme practicii și standardelor europene.