logo

Gravidele nu mai trebuie să prezinte certificat de salarizare când solicită indemnizaţie


https://www.ipn.md/ro/gravidele-nu-mai-trebuie-sa-prezinte-certificat-de-salarizare-cand-solicita-inde-7967_1005476.html

Casa Naţională de Asigurări Sociale (CNAS) a iniţiat procesul de stabilire a indemnizaţiei pentru creşterea copilului în baza informaţiei acumulate la contul personal de asigurări sociale de stat. În aceste circumstanţe, începând cu 1 mai curent, la depunerea cererii cu privire la stabilirea indemnizaţiei, femeile gravide nu mai trebuie să prezinte certificatul cu privire la salariu, eliberat la locul de muncă, transmite IPN.

Potrivit Clarei Sorocean, şefa Direcţiei generale evidenţa individuală a contribuţiilor CNAS, baza de calcul a indemnizaţiei o constituie venitul mediu lunar realizat în ultimele şase luni calendaristice, iar pentru confirmarea venitului asigurat pentru lunile care depăşesc trimestrul de raportare se prezintă declaraţia persoanei asigurate de tipul REV-5 „Pentru stabilirea prestaţiilor de asigurări sociale”. Astfel, persoanele care urmează să beneficieze de indemnizaţie în luna iunie, vor solicita de la angajator declaraţia REV-5 pentru luna aprilie şi mai. Informaţia despre venitul asigurat pentru alte patru luni (decembrie-martie) deja se conţine în baza de date a CNAS, în cazul în care agentul economic a respectat prevederile legale de prezentare a declaraţiilor trimestriale.

Declaraţia se eliberează de către angajator în două exemplare şi se prezintă ulterior la Casa Teritorială de Asigurări Sociale. Corectarea datelor înscrise în contul personal, prin diminuarea sau majorarea sumelor după stabilirea indemnizaţiei, nu se acceptă, cu excepţia cazurilor de majorare a salariului conform prevederilor legale.

Dacă la depunerea cererii de stabilire a indemnizaţiei informaţia pentru trimestrul precedent nu se regăseşte la contul persoanei din cauza că nu a fost declarată suma de către angajator, sumele respective nu se iau în calcul până la prezentarea declaraţiilor pentru toţi angajaţii întreprinderii. Gravida care lucrează în mai multe locuri, prezintă declaraţia REV-5 pentru fiecare loc de muncă în parte. La stabilirea cuantumului indemnizaţiei se vor include toate sumele din care au fost achitate contribuţii de asigurări sociale.

În cazul în care pe parcursul ultimelor şase luni femeia s-a aflat în concediu de odihnă anual, prezintă un certificat cu lunile cât s-a odihnit, cu mărimea indemnizaţiei de concediu pentru fiecare lună şi a ajutorului material la concediu eliberat de către angajator. Atunci când toate lunile luate în calcul la determinarea mărimii indemnizaţiei sunt lucrate incomplet, trebuie prezentat un certificat cu indicarea numărului de zile efectiv lucrate în aceste luni, venitul asigurat şi săptămâna de lucru.

Dacă femeia nu a realizat venit asigurat în ultimele şase luni premergătoare lunii naşterii din motive întemeiate, precum concediu medical, de maternitate, pentru îngrijirea copilului sau concediu din cont propriu, ea trebuie să prezinte certificatul privind salariul de funcţie sau tarifar, care va servi drept bază de calcul la stabilirea indemnizaţiei.