Gimnaziul-internat din Cărpineni în proces de transformare
https://www.ipn.md/ro/gimnaziul-internat-din-carpineni-in-proces-de-transformare-7967_969198.html
Gimnaziul-internat din Cărpineni, raionul Hânceşti, este prima instituţie de tip rezidenţial din Moldova care a iniţiat procesul de transformare în cadrul reformei sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului. În instituţie a fost creat un Centru de zi, iar partea rezidenţială a instituţiei a fost reorganizată, transmite Info-Prim Neo.
Potrivit directorului gimnaziului-internat, Tudor Ţenu, Centrul de zi a fost creat prin reutilarea unei părţi a instituţiei. Centrul este frecventat zilnic de 40 de copii din rândul beneficiarilor gimnaziului-internat, care au revenit în sânul familiilor biologice sau extinse, dar au nevoie de suport material. Aici ei beneficiază de ajutor la pregătirea temelor, hrană pe durata zilei, asistenţă în formarea deprinderilor de viaţă. Tudor Ţenu spune că Centrul de zi activează efectiv, iar rezultatele sunt vizibile. Copiii care aveau probleme cu frecvenţa şcolară nu mai lipsesc de la ore. În fiecare seară ei revin în familie, iar dimineaţa sunt transportaţi la centru. Copiilor le plac serviciile oferite de Centrul de zi şi se consideră cu adevărat norocoşi faţă de colegii lor care au rămas în internat, menţionează directorul.
Pentru ca şi aceşti copii să aibă parte de condiţii apropiate de cele de „acasă”, partea rezidenţială a instituţiei a fost reorganizată. Numărul de copii în dormitoare a fost redus de la 4-11 până la 3-7 copii. Elevii îşi pregătesc temele în spaţiile rezidenţiale şi nu în sălile de clasă, cum o făceau anterior. Fiecare dintre ei are acum un spaţiu individual: dulap de haine separat, noptieră pentru obiecte personale, masă de lucru, scaun. Camerele pentru haine şi încălţăminte au fost reorganizate în spaţii utile, a fost amenajată o odaie pentru vizitatori (părinţi, rude). De asemenea, a fost angajat un asistent social, iar educatorii au trecut un curs de instruire. Cu toate acestea, mai este mult de făcut, spune Tudor Ţenu.
În perspectivă, autorităţile şi conducerea instituţiei îşi propun să separe educaţia (şcoala) de serviciile sociale (partea rezidenţială şi Centrul de zi). Şcoala urmează a fi transformată în una comunitară şi va fuziona cu gimnaziul nr. 2 din localitate. Serviciile sociale prestate de instituţie vor fi diversificate (incluziunea copiilor cu disabilităţi în Centrul de zi, prestarea serviciilor la domiciliu ş.a.). De asemenea, se prevede reducerea numărului copiilor instituţionalizaţi şi îmbunătăţirea calităţii vieţii copiilor pentru care nu se vor găsi alternative instituţionalizării.
Numărul copiilor plasaţi a fost deja redus considerabil. La moment, în internat se află 239 de copii, comparativ cu 347 în anul 2006 şi 415 în anul 2005.
Pe parcursul anului 2007, 62 de copii au fost reintegraţi în familia biologică sau extinsă, 45 au absolvit instituţia, iar 10 au fost plasaţi în Case de copii de tip familial. De la începutul anului 2008 în internat au fost plasaţi 9 copii, iar 117 urmează să iasă din instituţie până la sfârşitul anului de studiu.
Gimnaziul-internat din Cărpineni a fost înfiinţat în 1961 şi este unul dintre cele 19 internate din Moldova. Instituţia are capacitatea de a găzdui 420 de copii. Beneficiari ai instituţiei sunt copii rămaşi fără ocrotire părintească şi din familii social-vulnerabile. La moment, personalul instituţiei este format din 130 de angajaţi.
Guvernul a adoptat în iulie 2007 Strategia şi Planul de Acţiuni cu privire la Reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului pentru anii 2007-2012. Scopul reformei este de a reduce până în anul 2012 cu 50% numărul copiilor ce cresc şi se dezvoltă separat de familie, prin reintegrarea în familia naturală sau extinsă a majorităţii copiilor care se află în internate sau case de copii şi prin prevenirea instituţionalizării copiilor. Potrivit ultimei evaluări a instituţiilor rezidenţiale, realizate de proiectul UNICEF-UE, în 2006 în cele 67 de instituţii rezidenţiale din Moldova creşteau 11,5 mii de copii. 10 mii dintre aceştia aveau unul sau ambii părinţi în viaţă. Cei mai mulţi dintre copiii aflaţi în grija statului – 5,3 mii – se aflau în cele 19 internate din republică.