FISM oferă comunităţilor posibilitatea de implicare directă în procesul decizional
https://www.ipn.md/ro/fism-ofera-comunitatilor-posibilitatea-de-implicare-directa-in-procesul-decizion-7967_968786.html
Comunităţile din Republica Moldova se pot implica direct în procesul de luare a deciziilor şi a hotărârilor privind ameliorarea condiţiilor de trai. Acestea sunt concluziile evaluării impactului Proiectului Fondului de Investiţii Sociale din Moldova (FISM 2) asupra beneficiarilor, prezentate în cadrul unei mese rotunde marţi, 11 martie.
Sorin Cacea, liderul echipei care a efectuat cercetarea, a declarat pentru Info-Prim Neo că analizele şi monitorizările efectuate au demonstrat faptul că cea mai importantă componentă a proiectului FISM 2 constă în faptul că oamenii din comunităţile unde a ajuns FISM 2 au reuşit să se organizeze pentru a participa activ la luarea deciziilor în ceea ce priveşte soluţionarea problemelor de infrastructură, de implicare socială şi de ameliorare a sistemului educaţional.
Potrivit sursei citate, în paralel cu acordarea de asistenţă tehnică şi financiară, FISM reprezintă un mecanism de învăţare a noilor principii de guvernare. Actorii comunitari – administraţia publică locală, organizaţiile neguvernamentale, asociaţiile de beneficiari şi firmele private din localităţi, însuşesc diferite modalităţi de lucru în comunitate. În acest mod are loc implicarea populaţiei în procesul de luare a deciziilor, de stabilire a modalităţilor de identificare a problemelor prioritare şi de găsire a unui plan strategic pentru a implementa proiectul.
Sorin Cacea spune că datorită FISM 2 oamenii conştientizează necesitatea unor astfel de proiecte şi sunt cointeresaţi în asigurarea durabilităţii obiectivelor renovate, dezvoltând astfel abilităţi de conducere şi participare în managementul financiar al comunităţii.
Concluziile la care a ajuns echipa de cercetători demonstrează faptul că populaţia din localităţile în care se implementează FISM 2 este mult mai satisfăcută de nivelul de dezvoltare socio-economică al comunităţii în comparaţie cu alte zone. Raportul arată că din 2004 (înainte intervenţiei FISM) până la 2007 (după intervenţia FISM) procentul populaţiei satisfăcute de situaţia socio-economică a crescut de la 18% până la 37%, pe când în ale localităţi nivelul a crescut doar de la 14% până la 20 %. Şi indicatorii de bunăstare au raportat o îmbunătăţire a calităţii vieţii.
În aceste condiţii, Sorin Cacea a subliniat că este foarte important ca proiectele FISM2 să continue şi după 2010, cu un proiect FISM3. El spune că FISM 3 ar putea să pună accent şi pe alte sfere care necesită ajutor, în aşa fel încât să diversifice tipurile de activităţi pe care le derulează în comunitate şi să se concentreze mai ales pe servicii sociale.
Ca rezultat al evaluărilor, echipa de cercetători a elaborat şi un set de recomandări pentru îmbunătăţirea activităţii FISM. Experţii consideră că cele mai stringente probleme ale ţării rămân în continuare alimentarea cu apă potabilă şi starea deplorabilă a drumurilor. FISM va trebui să studieze modalităţile de extindere în aceste domenii pentru a avea un impact sporit asupra beneficiarilor.
FISM a fost fondat în 1997. Fondul de Investiţii Sociale 2 este un proiect al Guvernului Republicii Moldova creat cu sprijinul Băncii Mondiale şi al mai multor donatori. Proiectul urmăreşte să contribuie la implementarea Strategiei de Creştere Economică şi de Reducere a Sărăciei (SCERS) prin împuternicirea comunităţilor şi a instituţiilor lor în managementul necesităţilor prioritare de dezvoltare.
Cercetarea pentru evaluarea impactului FISM 2 a fost finanţată de către Agenţia Suedeză de Cooperare şi Dezvoltare Internaţională (SIDA). Cercetare a fost elaborată şi coordonată de Bernard Brunhes Internaţional din Paris. Cercetările pe teren au fost efectuate de compania CBS AXA din Chişinău.