logo

Față de perioada pre-electorală, campania electorală este reflectată mai mult neutru la TV


https://www.ipn.md/ro/fata-de-perioada-pre-electorala-campania-electorala-este-reflectata-mai-7967_1046866.html

Monitorizarea radiodifuzorilor în prima săptămână a campaniei electorale (25-31 ianuarie) a arătat că, față de perioada pre-electorală, mai multe posturi TV au reflectat neutru activitatea concurenților electorali. Ca și în raportul precedent, experții media au avut în vizor 12 posturi TV.

Directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu, a spus, într-o conferință de presă la IPN, că Moldova 1 a reflectat în mare parte neutru debutul campaniei electorale, cu excepția unor cazuri când a dat conotație pozitivă activității cabinetului de miniștri, favorabil partidului de guvernământ. La fel, liderul PDM, Vlad Plahotniuc, a fost prezent în câteva știri în lumină pozitivă. Postul public regional de televiziune din Găgăuzia GRT, ca și în raportul precedent, nu s-a implicat în reflectarea campaniei. Au fost difuzate puține materiale cu mesaj electoral.

Posturile cu acoperire națională Prime TV, Canal 2, Canal 3 și Publika TV au reflectat începutul campaniei în știri și dezbateri la care de cele mai dese ori au participat reprezentanții Guvernului, PDM sau candidații afiliați acestui partid. Tonalitatea reflectării a fost preponderent pozitivă sau neutră, PDM fiind favorizat. Reprezentanții blocului ACUM și concurenții afiliați lor au fost prezenți mai mult în materiale cu conotație negativă.

NTV Moldova și Accent TV au acordat masiv spațiu de emisie reprezentanților PSRM. Tonalitatea reflectării a fost în mare parte pozitivă și neutră. PDM, blocul ACUM și Partidul Politic „Şor” au apărut în context neutru și negativ.

La Televiziunea Centrală, favorizați au fost reprezentanții Partidului „Şor”, tonalitatea reflectării activității acestora a fost în mare parte pozitivă și neutră. Ceilalți au fost mediatizat neutru și pozitiv, rareori negativ.

ProTV, TV 8 și Jurnal TV au reflectat lansarea campaniei electorale în majoritatea cazurilor neutru.

Raportul prezintă și rezultatele monitorizării a 16 portaluri online. Șeful departamentului advocacy, publicații și dezvoltare organizațională din cadrul Asociației Presei Independente, Ion Mazur, a menționat că agora.md, esp.md, moldova.org, newsmaker.md, zdg.md și unimedia.info, au mediatizat echilibrat activitatea concurenților, fără preferințe editoriale vizibile. Jurnal de Chișinău a reflectat negativ activitatea PSRM, Partidului „Şor”, PDM și liderului acestuia, Vlad Plahotniuc. Pe de altă parte, blocul ACUM a fost prezent într-o manieră pozitivă şi neutră.

Portalul aif.md, a reflectat pe larg activitatea PSRM și aproape de fiecare dată pozitiv. Alți concurenți electorali au fost trecuți cu vederea sau criticați, în special PDM, PL, blocul ACUM și Partidul „Şor”. Știrile conflictuale au fost părtinitoare, dezechilibrate și au prezintat un singur punct de vedere. Și portalul kp.md a favorizat PSRM. PDM a fost prezent neutru și pozitiv. Portalul noi.md a arătat o atitudine negativă față de Ilan Şor și partidul acestuia. Portalul deschide.md a prezentat PSRM și Partidul „Şor” mai mult în context negativ sau neutru. Pe de altă parte, diez.md a difuzat materiale pe o tonalitate pozitivă în raport cu Partidul „Şor” și cu primarul degrevat de Orhei, Ilan Şor.

În materialele portalului gagauzinfo.md a fost vizibilă tonalitatea negativă în raport cu candidatul independent Nicolae Dudoglo. Sputnik.md aproape că s-a ferit de reflectarea campaniei electorale. Portalul realitatea.md a prezentat majoritatea concurenților electorali în general neutru, însă PDM și Pavel Filip au beneficiat de cele mai multe apariții în știri și adesea în context pozitiv. La timpul.md este prezent în context pozitiv PDM și liderul acestuia. Blocul ACUM este defavorizat și prezentat într-o lumină negativă.

Secretara Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte, Polina Panainte, a menționat că în cadrul coaliției sunt desfășurate mai multe programe, printre care și cele care țin de monitorizarea mass media în campania electorală. Monitorizările sunt efectuate pentru a crea în măsura posibilităților desfășurarea unei competiții electorale oneste, egale și corecte pentru toți concurenții electorali. Scopul este ca cetățenii să fie informați corect, echidistant și să poată lua o decizie conștientă în ziua alegerilor.