Autoritățile, instituțiile din educație, asistență socială și sănătate, părinții și copiii, membrii societății civile și-au asumat angajamentul să colaboreze pentru eliminarea barierelor și crearea oportunităților de acces la educație pentru toți copiii. O rezoluție în acest sens a fost adoptată în cadrul celei de-a IV-a ediție a Conferinței naționale anuale privind educația incluzivă, transmite IPN.
Secretarul de stat în domeniul educației la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, Natalia Grâu, a declarat că principiile educaționale trebuie să asigure dreptul la educație pentru fiecare persoană. În Republica Moldova, ca și în alte state, educația este într-un proces continuu de actualizare și adaptare la evoluțiile și provocările sociale, economice și tehnologice. În perioada de implementare a Programului de dezvoltare a educației incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011-2020, realizate cu suportul UNICEF, s-a ținut cont de contextul politicilor naționale, Strategia 2020, Codul Educației etc. Programul plasează educația incluzivă în rândul priorităților educaționale și prevede asigurarea incluziunii copiilor dezinstituționalizați din instituțiile învățământului rezidențial.
Secretarul de stat precizează că, în ultimii ani, în fiecare unitate teritorial-administrativă au fost deschise servicii de asistență psiho-pedagogică. De asemenea, statul susține activitatea a peste o mie de cadre didactice de sprijin care activează în instituțiile de învățământ general în colaborare cu profesorii și 900 de centre pentru educația incluzivă.
Desiree Jongsma, reprezentant de țară UNICEF în Moldova, a menționat că educația incluzivă nu este un proiect, este o trăsătură a sistemului de învățământ. Republica Moldova s-a descurcat de minune la acest capitol până acum. Realizările vorbesc de la sine: numărul școlilor speciale și numărul copiilor din aceste școli este în continuă scădere, în timp ce numărul copiilor cu dizabilități integrate în clasele obișnuite este în creștere. Republica Moldova este deja adusă ca exemplu de urmat în regiune.
Carolina Buzdugan, secretar general al Alianței ONG-urilor active din domeniul protecției sociale a copiilor și familiilor, a spus că își dorește ca toți copiii să atingă întregul potențial pe care-l au, dar acest lucru poate fi realizat doar prin asigurarea accesului la educație echitabilă și de calitate. Alianța și-a asumat angajamentul de a fi partener în promovarea educației echitabile prin dezvoltarea programelor, prin campanii și suport în formarea cadrelor didactice. „Doar prin eforturi comune pot fi aduse schimbări”, a declarat Carolina Buzdugan.
În instituțiile de învățământ general își fac studiile peste 11 mii de copiii cu cerințe educaționale speciale. Alți peste 700 de elevi sunt încadrați în învățământul profesional-tehnic.