Experţii se aşteaptă la o revigorare a exporturilor de confecţii
https://www.ipn.md/ro/expertii-se-asteapta-la-o-revigorare-a-exporturilor-de-confectii-7966_981996.html
Cota produselor cu marcă proprie (brand) din industria confecţiilor şi textililor urmează să fie sporită în următorii ani până la 50%, susţine Maria Gheorghiţă, manager al proiectului „Creşterea competitivităţi şi dezvoltarea întreprinderilor”, citată de Info-Prim Neo.
Potrivit Mariei Gheorghiţă, acest sector a înregistrat creşteri constante în ultimii ani, atât în ceea ce priveşte volumul producţiei, cât şi vânzările – de aproximativ 5 ori faţă de anul 2000.
„Producţia de îmbrăcăminte este un sector al industriei uşoare bine reprezentat în toate regiunile ţării. Astfel, în capitală şi în zona centrală a ţării activează 80 de întreprinderi, la Bălţi şi în localităţile din nord – 44, la Cahul şi în zona de sud – 13. Alte 13 întreprinderi sunt în UTA Găgăuză, iar alte 12 – în raionalele de est ale Moldovei. Deşi nu este un sector care ar aduce în economie o valoare adăugată foarte înaltă, producerea confecţiilor este una foarte importantă. Aceste întreprinderi constituie un factor de dezvoltare a tuturor regiunilor ţării, fiind şi un generator de locuri de muncă în teritorii. Actualmente la cele peste 165 de întreprinderi mici şi mijlocii de producere a confecţiilor lucrează 17% din toată forţa de muncă angajată în producţie”, a comunicat managerulul proiectului „Creşterea competitivităţi şi dezvoltarea întreprinderilor”.
Evoluţia pozitivă a acestui sector, spune Maria Gheorghiţă, s-a datorat faptului că majoritatea întreprinderilor au lucrat pe parcursul ultimilor 8-10 ani în Lohn, adică îndeplinind comenzile unor clienţi occidentali, care preluau articolele şi le comercializau pe pieţele respective. Acestor întreprinderi li se achita doar costul pentru servicii (coaserea hainelor). Întreprinderile au putut, totuşi, să menţină producerea şi colectivelor de angajaţi. Unele au lansat noi producţii. Au apărut chiar şi întreprinderi noi, inclusiv în localităţile rurale mai mari.
Criza i-a determinat pe clienţii străini din UE, SUA, Israel să reducă esenţial
comenzile, ca urmare a micşorării cererii pe piaţa. Totodată, ei preferă să plaseze comenzile în China, Vietnam şi în alte ţări unde există suficientă forţă de muncă mai ieftină decât în Moldova. În opinia Mariei Gheorghiţă, întreprinderile de confecţii din Republica Moldova ar putea să menţină relaţiile cu clienţii străini vechi şi noi prin a le presta acestora mărfuri cu marca proprie.
Unul din cele trei obiective ale proiectului „Creşterea competitivităţi şi dezvoltarea întreprinderilor”, finanţat de USAID, este de a ajuta întreprinderile de confecţii în elaborarea mărcilor proprii.
„Timp de 4-5 ani, din momentul derulării proiectului, a fost oferită asistenţă la crearea mărcilor proprii My Revival, Nikkas, Gt. Cellection, StarDrake, Madzerini, Marinenelle şi altele. De asemenea, în rebranding-ul unor mărci existente – Ravetti, Vistline, Lenicris, Bombonici, Iuvas. Aceste sunt cunoscute pe pieţele externe. O parte din producţia întreprinderilor de confecţii cu marcă proprie, mai puţin de10%, este vândută pe piaţa locală”, a remarcat Maria Gheorghiţă.
Veronica Pentelei, de la MEP sourcing Moldova, a menţionat că întreprinderea pe care o conduce ajută companiilor din Moldova la identificarea clienţilor occidentali, interesaţi să procure producţie cu marcă proprie, prin conlucrarea cu o întreprindere din Belgia. În opina Veronicăi Pentelei, sectorul confecţiilor are perspective bune de dezvoltare, deoarece consumatorii europeni apreciază mărcile de îmbrăcăminte din Moldova, pe care le consideră mai calitative decât în alte ţări din regiune.