Presa scrisă se situează pe ultimul loc în preferinţele publicului, fapt ce provoacă o uşoară dezintegrare din mulţimea de mijloace în masă. Locul ziarelor a fost ocupat de platformele online de ştiri şi de televiziune, fapt ce duce la dispariţia de pe piaţă a variantei printate. Despre aceasta a vorbit Ştefan Voinea, director general al companiei „Media Sud”, Craiova, România (care include: ziarul „Gazeta de Sud”, postul de televiziune Alege TV, postul de radio Radio Sud, site-urile gds.ro şi craiova.ro) în cadrul unui master-clas, parte a primului Forum al mass-media la Chişinau, organizat de către Consiliul de Presă. Expertul a vorbit prin prisma experienţei Gazetei de Sud, care reueşte să se menţină pe piaţa mediatică şi să ocupe locul de frunte în presa regională, transmite IPN.
Expertul a menţionat că statisticile indică o schimbare drastică a comportamentului între online şi print. Tot mai puţină lume preferă ziarele şi în ultima perioadă au scăzut simţitor tirajele. În opinia expertului, redacţiile ziarelor nu mai dispun de surse financiare pentru a întreţine publicaţia printată. Pe de o parte, scad veniturile care vin de la cititori, mai puţini abonaţi, tiraj în scădere, pe de altă parte, scad şi veniturile din publicitate, pe motiv că segmentul publicitar este acaparat iarăşi de online şi TV.
Ştefan Voinea a declarat că în ceea ce ţine de menţinerea Gazetei de Sud, în primul rând au fost efectuate cercetări de piaţă pentru a vedea unde se situează publicaţia, care sunt problemele cu care se confruntă şi ce e de făcut. Potrivit expertului, aceste cercetări trebuie realizate de sociologi profesionişti care vor prezenta situaţia reală şi nu ceea ce i-ar place să audă proprietarului. De asemenea, o măsură a fost şi organizarea mai multor focus-grupuri cu cititorii, în cadrul căror aceştia au fost întrebaţi despre aşteptările lor de la ziar. Toate propunerile venite de la cititori au fost incluse în politica editorială.
Expertul a menţionat că publicaţia printată are nevoie de o promovare şi online, inclusiv pe reţelele de socializare, pentru că studiile denotă că aici e concentrat un segment masiv de cititori. Ştefan Voinea a menţionat că pentru a menţine ziarul au fost oferite premii pentru creşterea tirajelor la poşta şi distribuitori. De asemenea, redacţia ziarului a sponsorizat un şir de activităţi ale Poştei României, cum ar fi concursuri, petrecerea anuală etc. O altă metodă de promovare reprezintă afişele de la chioşcurile de presă cu titlurile zilei.
Expertul a mai spus că organizarea întâlnirilor cu cititorii, cum ar fi de exemplu într-un centru comercial, au un impact grandios de a căpăta cititori noi. La fel, redacţia a apelat la un regizor bucureştean pentru realizarea unui spot despre publicaţie şi echipă care a fost difuzat pe Internet şi care a avut un impact imens. Expertul a mai spus că redacţia ziarului s-a implicat foarte mult în organizarea şi mediatizarea mai multor campanii de colectare a banilor pentru diverse instituţii publice, cum ar fi spitale, şcoli etc. şi acestea de asemenea au un impact puternic în promovarea ziarului.
Forumul mass-media este organizat în parteneriat cu Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), Asociaţia Presei Electronice (APEL) şi Centrul Tânărului Jurnalist din Moldova (CTJM). Desfăşurarea Forumului este finanţată de Programul Mass-Media al Fundaţiei Soros-Moldova şi co-finanţată de Consiliul Europei şi Fundaţia Est-Europeană.