logo

Este necesar un audit al activității administratorilor de insolvabilitate, declarație


https://www.ipn.md/ro/este-necesar-un-audit-al-activitatii-administratorilor-de-insolvabilitate-7967_1068578.html

În procesul de gestionare a fondului locativ municipal se atestă două probleme mari – lipsa transparenței decizionale și lipsa transparenței financiare. În timp ce administratorii, numiți odată cu intrarea ÎMGFL-urilor în proces de insolvabilitate, ridică salarii lunare de 15 mii de lei, locatarii nu resimt efectul investițiilor în blocurile lor. Și aceasta în condițiile în care procesul de insolvabilitate este de circa patru ani, iar ca urmare a perceperii taxei de un leu pentru un metru pătrat, sunt acumulați milioane de lei. Declarațiile în acest sens au fost făcute într-o conferință de presă la IPN de către Ianuș Cușnir, directorul executiv al asociației patronale „Asociațiile de Coproprietari în Condominiu”.

Potrivit lui Ianuș Cușnir, în prezent în municipiul Chișinău există patru forme de gestionare a fondului locativ. Este vorba despre Cooperative de Construcție a Locuințelor (CCL), Asociații de Proprietari ai Locuințelor Privatizate (APLP), Întreprinderi Municipale de Gestionare a Fondului Locativ (ÎMGFL) și Asociații de Coproprietari în Condominiu (ACC).

ÎMGFL-uri sunt de tot 23 la număr și ele gestionează circa 1600 de blocuri din municipiu.  22 din cele 23 de întreprinderi sunt în proces de insolvabilitate. Conform procedurii, ele urmează să fie lichidate. Administratorii de insolvabilitate sunt numiți de către instanțele de judecată, la solicitarea creditorilor, nu și de către autorități. În ÎMGFL creditorii sunt SA „Termoelectrica” și SA „Apă-Canal Chișinău”.

„Administratorul de insolvabilitate are ca scop satisfacerea cerințelor creditorilor, adică acumularea surselor bănești de la proprietarii apartamentelor din blocurile întreprinderilor municipale și, respectiv, stingerea pretinselor datorii istorice. Dar nicidecum acești administratori nu au ca scop inițierea procedurii de încheiere a contractelor individuale dintre proprietarii de apartament și furnizorii de servicii”, a notat Ianuș Cușnir.

Conform informației furnizate de Biroul de Statistică, întreprinderile municipale gestionează circa opt milioane de metri pătrați de spațiu locativ. Un simplu calcul arată că întreprinderile municipale acumulează circa opt milioane de lei lunar pentru serviciile pe care le prestează, reieșind din taxa de un leu per metru pătrat. Un alt calcul, spune Ianuș Cușnir, arată că pentru un an de la proprietarii de apartamente se acumulează 96 de milioane de lei. Totodată, timp de patru ani de când s-a lansat procesul de insolvabilitate, s-a acumulat suma 384 de milioane de lei.

Liderul Asociației menționează că există administratori care gestionează și cinci întreprinderi municipale. Ca urmare, ridică lunar, din banii destinați pentru întreținere și reparații, un salariu de 75 de mii de lei. „Dacă facem anumite calcule, stabilim că din suma care urma să fie acumulată, 384 de milioane de lei pentru patru ani de zile și minus 15 milioane de lei salariu la acești administratori, identificăm că rămâne suma de 369 de milioane de lei, bani care urmau să fie investiți în fondul locativ gestionat de ÎMGFL”, a notat Ianuș Cușnir.

Asociația solicită Ministerului Economiei și Infrastructurii să dea curs unui audit acestor administratori pentru a stabili unde sunt investiți banii. De asemenea, solicită să fie organizată o masă rotundă la care să participe administratorii, reprezentanții creditorilor și ai autorităților publice locale, pentru a aborda subiectul respectiv.