Alegerile prezidențiale din 1 noiembrie 2020 au fost competitive și s-au desfășurat, în mare parte, în conformitate cu cadrul legal electoral al Republicii Moldova, într-o manieră relativ profesionistă și eficientă. Concurenții au avut posibilitatea de a face campanie electorală, în ciuda restricțiilor impuse pentru siguranța sănătății publice, iar alegătorilor li s-a oferit o gamă largă de opțiuni. Atmosfera din ziua alegerilor a fost, în general, calmă. Cu toate acestea, au fost acuzații de influență ale alegătorilor, în primul rând, în secțiile de votare înființate pentru cei cu reședința în regiunea transnistreană. Unele nereguli procedurale au fost observate în ziua alegerilor. Dar, per total, acestea nu au afectat legitimitatea procesului. Constatările se conțin în Declarația Preliminară, a alegerilor prezidențiale din 1 noiembrie, realizată de Misiunea Internațională de Observare a Alegerilor (IEOM) ENEMO în Republica Moldova.
Cadrul legal electoral asigură condițiile pentru desfășurarea de alegeri democratice, în ciuda lipsei de claritate și a reglementării eficiente în materie specifică. Unele dintre recomandările anterioare ale ENEMO și ale altor observatori internaționali și locali nu au fost adresate și încă reprezintă o provocare în implementarea alegerilor.
„Ziua alegerilor a fost, în general, calmă, cu excepția încercărilor izolate de a împiedica alegătorii, care locuiesc în Transnistria să își exercite dreptul de vot. Gestionarea scrutinului și activitatea BESV-urilor, dar și a CECE-urilor a fost evaluată pozitiv în majoritatea cazurilor monitorizate, cu unele încălcări procedurale care, însă, nu au afectat negativ integritatea procesului electoral, ci au fost făcute mai degrabă din neglijență. Au persistat acuzații de influență și transportarea organizată a alegătorilor, în special în ceea ce privește alegătorii care locuiesc pe malul stâng al râului Nistru”, a declarat Dritan Taulla, șeful Misiunii ENEMO, într-o conferință de presă la IPN.
Potrivit ENEMO, Comisia Electorală Centrală a activat în conformitate cu mandatul său și a gestionat primul tur al alegerilor în timp util și eficient. Sesiunile CEC au fost deschise pentru mass-media și observatori, precum și pentru public, prin transmisiuni online. În ziua alegerilor, CEC a furnizat informații în timp real despre participarea la vot și online rezultatele preliminare ale alegerilor, ceea ce a contribuit la o transparență sporită a procesului. CEC a organizat, de asemenea, campanii de informare și educare a alegătorilor.
Deși măștile și dezinfectanții au fost puse la dispoziție de către administrația electorală, măsurile de protecție împotriva răspândirii COVID-19 nu au fost întotdeauna respectate. Observatorii au raportat diferite răspunsuri de la președinții BESV cu privire la modul în care au tratat alegătorii cu simptome COVID. Pe tot parcursul zilei, observatorii ENEMO au observat cozi în afara multor SV, în timp ce distanțarea socială nu a fost adesea respectată atât în afara, cât și în interiorul secțiilor de votare.
În același timp, cu toate că procesul de colectare și verificare a semnăturilor poate fi considerat o povară, în cele din urmă procesul de înregistrare a candidaților poate fi evaluat ca fiind inclusiv. „Opt candidați, inclusiv, două femei, au fost incluși în buletinul de vot. Deoarece niciun candidat nu a reușit să obțină mai mult de jumătate dintre voturi pentru a câștiga alegerile din primul tur, cei doi candidați cu cel mai mare număr de voturi vor concura în al doilea tur de scrutin, peste două săptămâni. Potrivit rezultatelor preliminare CEC, alegerile din turul doi vor avea loc între fosta prim-ministră și lidera PAS, Maia Sandu, și președintele în exercițiu Igor Dodon, la fel ca la alegerile prezidențiale anterioare din 2016”, a comunicat Taulla.
În linii generale, concurenții au putut să comunice liber cu votanții, iar libertățile de bază de exprimare și de întrunire au fost respectate. Campania a fost competitivă, cu o varietate de candidați, care reflectă un spectru larg de opțiuni politice. Preocupările privind pandemia COVID-19 și sănătatea publică au modificat semnificativ stilul și metodele de campanie, determinând ca agitația electorală să fie redirecționată mai mult către mass-media.
„ENEMO își exprimă îngrijorarea cu privire la lipsa unei supravegheri instituționale eficiente în ce privește finanțarea campaniei electorale, precum și absența mecanismelor pentru asigurarea transparenței financiare corespunzătoare a veniturilor și cheltuielilor concurenților, în special în ceea ce privește deschiderea conturilor bancare „Fondul electoral””, a declarat șeful Misiunii de observare.
Peisajul mediatic este divers, dar pluralismul de opinii este pus la încercare de lipsa mijloacelor financiare pentru mass-media locală și pentru alternativele independente. Televiziunea este principala sursă de informații politice. Monitorizarea radiodifuzorilor în timpul campaniei electorale de către Consiliul Audiovizualului a fost prea lentă și inadecvată, pentru a fi eficientă și a condus la faptul că monitorizarea s-a redus la o simplă formalitate.
Cadrul legal garantează dreptul concurenților și al părților terțe legitime, de a depune plângeri sau de a face contestații în materie electorală printr-un control administrativ și judiciar. Cu toate acestea, cadrul legal electoral în sine încă nu garantează o procedură eficientă de control judiciar. Făcând referire per ansamblu la deciziile instanțelor în acest proces electoral, pare să existe o anumită ezitare a instanțelor de a interveni în procesul de luare a deciziilor de către CEC, concentrându-se pe formalitățile procedurale și trecând de la perspectivele electorale la cele administrative. Mai multe cazuri au relevat neliniaritatea sistemului de litigii prin controlul administrativ și judiciar. În acest sens, a fost adesea reflectată tendința de a ocoli controlul administrativ și de a urma în mod direct controlul judiciar în acest proces.
Misiunea internațională de observare a ENEMO pentru alegerile prezidențiale din 1 noiembrie în Moldova este susținută financiar de către Delegația Uniunii Europene, Oficiile Guvernamentale ale Suediei, Regatului Țărilor de Jos și Institutul Național Democrat. Conținutul documentului este responsabilitatea exclusivă a ENEMO și nu reprezintă neapărat poziția donatorilor.