logo

Educaţia STEM, între oportunităţi şi necesitate


https://www.ipn.md/ro/educatia-stem-intre-oportunitati-si-necesitate-7967_1030265.html

Ministerul Educaţiei trebuie să vină cu metode de eficientizare a procesului educaţional la disciplinele exacte pentru a le face mai atractive. Aceasta este una din propunerile făcute la prezentarea Conceptului privind Educaţia STEM (Ştiinţe, Tehnologie, Inginerie, Matematică) din Republica Moldova, elaborat de către Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova, transmite IPN.

Viceministrul educaţiei, Elena Cernei, a declarat că ştiinţele exacte au devenit mai puţin atrăgătoare pentru elevi din cauza mai multor factori. Printre ele e şi factorul uman, deoarece cadrele didactice au o vârstă înaintată şi o metodologie de predare teoretizată, iar interesul pentru a deveni dascăli în rândul tinerilor este foarte scăzut. Anul trecut din 87 de locuri oferite la Informatică, doar 18 au fost ocupate, iar facultăţile pentru ştiinţele exacte devin tot mai puţin solicitate.

„Consider că acest concept STEM vine cu noutatea de a învăţa coeziv ştiinţele reale şi de a le înţelege mai bine decât se întâmplă în prezent. Cred că este necesar ca această coeziune să înceapă chiar din învăţământul primar, unde copiii trebuie să înţeleagă, de la cea mai mică vârstă, cât de frumoase sunt disciplinile reale”, a menţionat viceministrul educaţiei.

Directorul în cadrul Proiectului de Competitivitate al USAID Moldova, Doina Nistor a spus că pentru promovarea interesului faţă o carieră în domeniile ştiinţelor exacte este importantă crearea interesului faţă de ştiinţele STEM – discipline de bază în formarea forţei de muncă competente şi competitive pentru profesiile tehnice şi inginereşti. Aceasta a subliniat că în viitor de ştiinţe exacte va fi nevoie în tot mai multe ramuri ale economiei, inclusiv în agricultură. Totodată, pentru implementarea educaţiei STEM este necesară revizuirea programelor la disciplinele reale, adaptarea procesului de predare-învăţare astfel încât acesta să devină unul aplicativ, relevant, uşor de înţeles şi interesant. Este necesară şi adaptarea infrastructurii şi dotarea şcolilor în acest sens, iar prin urmare, atitudinea şi rolul profesorului se va schimba.

Conceptul privind Educaţia STEM promovează modernizarea educaţiei şi susţine dezvoltarea capitalului uman pentru sectoarele economiei cu valoare adăugată înaltă. Documentul în cauză urmează să fie baza pentru iniţierea procesului de elaborare a Programului Naţional de perfecţionare a Educaţiei STEM în Republica Moldova. Ulterior, Conceptul  Educaţiei STEM urmează să fie discutat într-o şedinţă extinsă, la care vor participa reprezentanţi ai instituţiilor de stat, ai proiectelor naţionale şi internaţionale din domeniu, ai sectorului privat, precum şi profesori.