logo

Economie matură cu infrastructură dezvoltată pentru transport cu centuri de siguranță, Experții IPN


https://www.ipn.md/ro/economie-matura-cu-infrastructura-dezvoltata-pentru-transport-cu-centuri-de-7978_1043091.html

În cadrul emisiunii „Fabrika”, din 20 iulie 2018, de la postul Publika TV, ministrul economiei și infrastructurii, Chiril Gaburici, le-a împărtășit cetățenilor viziunea sa asupra viitorului economiei Republicii Moldova. Sintetic, această viziune este exprimată în titlul articolului de față. Și ea pare a fi încurajatoare, mai ales că ministrul Gaburici se bucură de imaginea unui tehnocrat competent, bun cunoscător al proceselor economice și al mediului de afaceri din țară. Evident, sunt și cei care contestă ascensiunea profesională a domniei sale, dar nu e cazul să ne referim aici la asta.

Este cert că în perioada când a fost prim-ministru, februarie – iunie 2015, activitatea sa a fost înalt apreciată și de reprezentanții partenerilor de dezvoltare, care și-au propus sincer să-l ajute să depășească perioada de criză intervenită după furtul miliardului. Dar de atunci au trecut trei ani și viziunile lui Chiril Gaburici au evoluat. Mai bine zis, s-au schimbat. În prezent, viziunea ministrului Gaburici este mult mai îngustă, focalizată, decât viziunea premierului Gaburici de acum trei ani. E și lesne de înțeles, premierul e responsabil de toate aspectele guvernării, iar un ministru din cabinet – doar de domeniul pentru care este mandatat, în cazul de față – domeniul economiei și infrastructurii. În plus, ministrul tehnocrat, Chiril Gaburici, actualmente face parte dintr-o garnitură guvernamentală coordonată de liderul Partidului Democrat din Moldova (PDM). Iar asta impune rigori specifice, legate și de necesitatea promovării partidului în ajunul alegerilor parlamentare.

În contextul menționat, miniștrii, inclusiv cei tehnocrați, au fost sfătuiți de liderul PDM să descindă prin raioane și localități pentru a le explica cetățenilor politica partidului și pentru a le ridica optimismul social. Aflându-se săptămâna trecută în raionul Taraclia, ministrul economiei, Chiril Gaburici, anume asta a și făcut, atunci când s-a referit la criza de maturitate a economiei Republicii Moldova, care trebuie depășită frumos. Ce e nevoie pentru asta? Ca statul să fie mai deschis pentru investiții! Simplu și frumos. Deschizi larg ușa pentru investiții, faci drumuri bune pentru Moldova și... Dar, aici se iscă un șir de întrebări, la care ministrul Gaburici ar putea furniza răspunsuri competente. Mai cu seamă că știe că PDM este la guvernare de nouă ani, din 2009. În acești nouă ani, ministerul economiei cu toate întreprinderile de stat, numit și guvern în cadrul Guvernului, a fost fără întrerupere fieful PDM, la fel ca și sfera socială, oarecum responsabilă de cantitatea și calitatea forței de muncă.

Ministrul Gaburici știe și despre angajamentele asumate în scris de către PDM. Pentru cei care le-au uitat, le putem ușor reproduce din programele electorale ale PDM și din cele de guvernare, în care PDM a fost responsabil de dezvoltarea economică. Începând cu anul 2009, programele PDM evidențiază obiectivul major al formațiunii: 1) modernizarea economiei; 2) creşterea competitivităţii economiei prin tranziţia la un model economic bazat pe investiţii, inovaţii şi calitate; 3) restabilirea relaţiilor de încredere cu organismele donatoare internaţionale; 4) dezvoltarea economică şi socială uniformă pe întreg teritoriul ţării; 5) atragerea investiţiilor necesare în infrastructura economică şi socială: drumuri, construcţii, servicii, produceri, instituţii educaţionale, culturale şi medicale; 6) susţinerea industriilor generatoare de export şi promovarea activă a exportului produselor moldovenești etc. Mai mult, pentru ca aceste obiective să aibă un suport solid, PDM s-a angajat în cadrul alegerilor parlamentare din 2014 să atragă anual investiții de câte un miliard de dolari(!), asigurându-ne că anume Așa creștem Moldova!

Acum, la distanță de nouă ani de la angajarea plenară a PDM în modernizarea economiei, ministrul tehnocrat al economiei ne anunță că mai avem nevoie de ceva timp pentru a ajunge la o economie matură. De fapt, implicit, el ne-a răspuns la întrebarea – unde a fost concentrat infantilismul economic și social al guvernării? Corect, acolo. Tocmai de aceea, declarațiile ministrului Chiril Gaburici nu prea inspiră optimism. Vorba e că în documentul Note informative din partea partenerilor de dezvoltare, care i-au servit drept călăuză premierului Gaburici, se spune foarte clar că un mediu economic stabil e absolut necesar pentru mediul de afaceri și investitori, iar pentru asta, printre altele, e nevoie primordială de o justiție echitabilă și independentă, care să asigure protejarea și respectarea drepturilor fundamentale ale omului pentru fiecare persoană. În acord total cu aceste constatări ale partenerilor de dezvoltare, premierul Gaburici și-a prezentat demisia din funcție după ce constatase că pledoariile sale publice pentru depolitizare instituțiilor de drept și de reglementare au fost ignorate. Mai mult, el acuzase atunci că lipsa progreselor în investigarea furtului miliardului se datorează faptului că instituțiile respective erau controlate politic.   

Au trecut trei ani, actualmente reprezentanții de vârf ai guvernării, dar și partenerii de dezvoltare, sunt practic unanimi în aprecierile că reforma justiției a eșuat, aceasta fiind selectivă. Acum, ministrul economiei și infrastructurii, Chiril Gaburici, poate compara sugestiile partenerilor de dezvoltare din Notele informative cu nota dată de fapt realizărilor guvernării, exprimate sintetic în ultima Rezoluție a Parlamentului European referitoarea la criza politică din Moldova ca urmare a invalidării alegerilor locale de la Chișinău. Deci, domnia sa poate răspunde franc la întrebarea dacă justiția moldovenească este capabilă să inspire încredere potențialilor investitori, cărora guvernanții le deschid larg ușile, atrăgându-i.    


Totuși, trebuie să recunoaștem că ministrul Gaburici s-ar putea să aibă dreptate. Investitorii, de exemplu, atunci când se vor confrunta eventual cu probleme ar putea să evite să se adreseze justiției. Ei s-ar putea adresa la sediul PDM pentru a-și rezolva problemele și apăra investițiile. Asta chiar are sens pe motiv că liderul PDM este și președintele Asociației Oamenilor de Afaceri din Moldova. Deja există practici pozitive în acest sens. Spre exemplu, șefi de instituții publice independente, miniștri tehnocrați etc., care n-ar trebui să aibă vreo relație cu PDM, procedează deja așa și chiar înregistrează succese în activitatea lor. Cu puțină fantezie, ei chiar își pot consolida relațiile interpersonale cu liderii PDM, ceea ce poate fi de mare utilitate. În acest sens, chiar exemplul ministrului Gaburici este unul edificator. Pledoaria domniei sale pentru asigurarea tuturor mijloacelor de transport din țară, care circulă pe drumurile de calitatea cărora este responsabil, este manifestare de suport foarte subtil și demn de admirație a inițiativei personale a președintelui Parlamentului, Andrian Candu – siguranța la volan, care este și vicepreședinte al PDM.

Experții IPN