logo

Echipe multidisciplinare vor interveni pentru prevenirea situaţiilor de risc


https://www.ipn.md/ro/echipe-multidisciplinare-vor-interveni-pentru-prevenirea-situatiilor-de-risc-7967_1033626.html

Patru ministere de profil iniţiază un parteneriat pentru depistarea copiilor în situaţii de risc. Proiectul va fi pilotat în trei raioane, Călăraşi, Ungheni şi Făleşti, unde vor activa echipe comune de intervenţie formate din profesionişti din educaţie, sănătate, ordine publică, asistenţă socială şi servicii situaţii excepţionale, transmite IPN.

Modelul Naţional de Practici în domeniile de bunăstare a copilului a fost discutat în cadrul unui club de presă, cu participarea ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei, Stela Grigoraş, precum şi a reprezentanţilor altor ministere de profil. În contextul implementării Modelului, au fost instruiţi aproximativ 5000 de profesori, medici, poliţişti şi asistenţi sociali pentru a interveni la momentul potrivit în depistarea un copil care se află în situaţii de risc, de a-i oferi suportul necesar sau de a-l direcţiona la specialistul de care are nevoie.

Potrivit Stelei Grigoraş, au fost selectate pentru instruire aceste categorii de persoane, deoarece anume ele sunt cele cu care interacţionează de cele mai multe ori familia şi copiii. Cu ajutorul acestui model de practici se va contribui la o mai bună comunicare şi schimb de informaţii între factorii de decizie, scopul final fiind oferirea sentimentului de fericire copilului.

Şefa Centrului de Sănătate Ungheni, Lilia Scurtu, spune că iniţiativa este binevenită, deoarece mii de copii sunt educaţi de un singur părinte sau de bunici, ceea ce îl face mai vulnerabili.

„Încă de la început noi acordăm atenţie la starea economică, la igienă, dacă mama are cu ce hrăni copilul, la nivelul de responsabilitate a părintelui, la nivelul de dezvoltare armonioasă a copilului, după care oferim sfaturi cum ar trebui să procedeze sau, dacă situaţia e mai gravă, comunicăm cu alte structuri competente”, a spus Lilia Scurtu.

Şefa Direcţiei Educaţie din Călăraşi, Elena Gonţa, a menţionat că profesorii întotdeauna au observat comportamentul copilului, acum însă, când s-a ajuns la implementarea Modelului Naţional de Practici, câmpul de observare pedagogică s-a extins. „Domeniile în care noi observăm copilul demonstrează ce creştere intelectuală va avea acest copil. Pedagogul, fiind al doilea părinte, poate constata cât de bine el este îngrijit, dacă el este alimentat sau îmbrăcat corespunzător, atitudinea lui faţă de lucruri sau relaţiile cu părinţii”, a spus Elena Gonţa.

Modelul Naţional de Practici a fost elaborat în cadrul Proiectului „Familie puternică pentru fiecare copil”, implementat de AO „Parteneriate pentru fiecare copil”, în parteneriat cu Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei, Ministerul Afacerilor Interne, precum şi de 11 raioane din republică, cu suportul financiar al USAID.