Pentru prima dată în Republica Moldova este organizată „Săptămâna globală pentru acţiune”. Evenimentul se desfăşoară simultan în 100 de ţări şi are ca scop sensibilizarea şi informarea societăţii despre dreptul copiilor cu dizabilităţi la educaţie într-un mediu incluziv prin intermediul campaniei „Drepturi egale. Oportunităţi egale. Educaţie pentru toţi”. În Republica Moldova campania se va desfăşura în perioada 4-24 mai.
Preşedintele Alianţei ONG-urilor active în domeniul protecţiei sociale a copilului şi familiei (APSCF), Stela Vlasuian, a spus într-o conferinţă de presă la IPN, că proiectul va fi desfăşurat în strânsă colaborare cu Ministerul Educaţiei şi are câteva obiective principale. Obiectivul de bază este consolidarea capacităţilor în domeniul elaborării politicilor educaţionale, dialogului public pentru circa 40 de ONG-uri din cadrul APSCF. Un alt obiectiv vizează evaluarea realizărilor şi lacunelor primilor 3 ani de implementare a programului Dezvoltarea educaţiei incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011-2020. Încă un obiectiv al campaniei va fi promovarea dialogului naţional, regional şi global în domeniul educaţiei incluzive.
Şefa Direcţiei învăţământ preşcolar, primar şi secundar general din cadrul Ministerului Educaţiei, Valentina Chicu, a menţionat că educaţia incluzivă are o dominantă specifică la etapa de implementare, care ţine de abilitarea fiecărui copil cu deprinderile necesare pentru a-şi putea valorifica propriul potenţial şi să poată să se integreze în societate.
„Educaţia incluzivă nu este un plan de acţiuni pe care dacă îl realizăm atingem educaţie incluzivă. Educaţia incluzivă este un mod de viaţă, o paradigmă, un punct de vedere prin care fiecare din noi percepe lumea înconjurătoare. Orice am face ca Minister al Educaţiei şi oricât am investi, trebuie să ţinem cont că reuşita educaţiei incluzive ţine foarte mult de factorul uman şi de percepţia fiecăruia dintre noi”, a spus Valentina Chicu.
Ea a precizat că lucrurile cele mai importante care vorbesc despre calitatea educaţiei incluzive sunt performanţa fiecărui copil şi starea de bine a fiecărui copil. În , este nevoie de a îmbunătăţi relaţia copilului cu cerinţe educaţionale speciale cu semenii săi, părinţii etc. Valentina Chicu a subliniat că în Republica Moldova există un cadru normativ care permite integrarea fiecărui copil în şcoala comunitară, dar este nevoie de promovarea educaţiei incluzive în rândul populaţiei.
Pe 7 mai, în cadrul campaniei lansate în Republica Moldova, în Grădina Publică „Ştefan cel Mare” din capitală circa 200 de copii, profesori şi activişti ai drepturilor omului vor promova procesul incluziunii educaţionale a copiilor cu dizabilităţi în cadrul unei acţiuni publice.