logo

Două ziare şi un portal continuă să facă partizanat politic în favoarea PCRM


https://www.ipn.md/ro/doua-ziare-si-un-portal-continua-sa-faca-partizanat-politic-7965_986516.html

{Erată: În par. 5 fraza „Ziarul Komsomoliskaya pravda v Moldove a relatat relativ echilibrat, dar în materialele de opinie se observă o uşoară favorizare a PCRM” a se citi „ Komsomolskaya pravda v Moldove publică multă reclamă electorală şi puţine ştiri şi materiale de opinie, conţinutul cărora a fost, în săptămâna de raport, favorabil PLDM şi PDM”}. Două ziare şi un portal din cele 16 publicaţii monitorizate de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, continuă să facă partizanat politic în favoarea PCRM. Constatarea a fost făcută de expertul mass-media Petru Macovei în contextul prezentării celui de-al patrulea raport de monitorizare a reflectării campaniei electorale de către mass-media, transmite Info-Prim Neo. Potrivit expertului, ziarele Moldova Suverană, Nezavisimaya Moldova şi portalul www.omg.md promovează intens PCRM, promovând ideea că toţi cetăţenii Republicii Moldova susţin doar acest concurent electoral. Totodată, aceste organe discreditează masiv oponenţii politici ai comuniştilor. Potrivit lui Petru Macovei, în cea de-a şasea săptămână de monitorizare a presei s-a constata o majorare esenţială a numărului materialelor care reflectă campania electorală, dar şi suprafaţa alocată publicării acestora. Numărul de materiale publicate în săptămâna monitorizată au ajuns la 599, sau în creştere cu 17,9 la sută faţă de săptămâna anterioară. Mai aproape de data alegerilor parlamentare anticipate se atestă o uşoară favorizare a unor concurenţi electorali şi în alte publicaţii decât cele 3 menţionate. Astfel, ziarele Timpul de dimineaţă şi Jurnal de Chişinău critică PCRM sau îl prezintă în context preponderent negativ în majoritatea materialelor publicate, favorizând partidele de orientare liberală. Tendinţa de a promova partidele necomuniste se atestă şi la publicaţiile Panorama, Evenimentul Zilei, Gazeta de Sud, Flux. Macovei spune că agenţia de ştiri Infotag şi ziarul Cuvântul au avut în perioada de referinţă un comportament editorial relativ echilibrat, iar agenţia Moldpres şi portalul www.unimedia.md au respectat principiul diversităţii surselor şi opiniilor. Komsomolskaya pravda v Moldove publică multă reclamă electorală şi puţine ştiri şi materiale de opinie, conţinutul cărora a fost, în săptămâna de raport, favorabil PLDM şi PDM. În raport se menţionează că ziarele Vesti Găgăuzii şi Golos Bălţi aproape că nu se implică în campania electorală şi oferă foarte puţină informaţie despre alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie. Cele 16 publicaţii au fost monitorizate în perioada 1 – 7 noiembrie. Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală” este realizat în parteneriat cu Asociaţia Presei Independente şi cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC.