Diriginţii vor şti mai mult despre efectele migraţiei asupra copiilor
https://www.ipn.md/ro/dirigintii-vor-sti-mai-mult-despre-efectele-migratiei-asupra-copiilor-7967_967529.html
Circa 150 de profesori-diriginţi din raioanele Cimişlia, Anenii Noi şi Călăraşi participă la cursuri de instruire privind efectele migraţiei asupra copiilor, în cadrul proiectului „Includerea socială a copiilor rămaşi fără îngrijire părintească în urma migraţiei”, desfăşurat de către Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC).
Potrivit Danielei Platon, coordonator monitorizare şi evaluare în cadrul proiectului, la cursurile cu durata de 3-4 zile participă diriginţi ai claselor 5 –10 şi directori adjuncţi pentru educaţie din 30 de comunităţi din 3 regiuni, cele mai afectate de migraţia părinţilor.
Instruirea vizează aspecte precum consecinţele migraţiei părinţilor asupra dezvoltării emoţionale şi sociale a copiilor, necesităţile specifice copiilor migranţilor, strategii şi activităţi necesare pentru formarea abilităţilor de viaţă independentă a copiilor migranţilor, modalităţile de acordare a suportului psihologic copiilor, activităţi extraşcolare care ar contribui la confortul copiilor, activităţi cu părinţii care intenţionează să migreze etc.
Ulterior instruirii, diriginţii aplică abilităţile şi cunoştinţele în cadrul orelor educative şi în activităţile extraşcolare.
În cadrul aceluiaşi proiect, CIDDC a elaborat cartea de buzunar pentru copii migranţilor „Singur acasă”, cartea „Copilul meu singur acasă” destinată părinţilor plecaţi peste hotare şi îngrijitorilor copiilor lor, precum şi Ghidul pentru profesioniştii care lucrează cu copiii migranţilor.
Proiectul „Includerea socială a copiilor rămaşi fără îngrijire părintească în urma migraţiei” este implementat de către CIDDC, în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi Tineretului, cu suportul financiar al Organizaţiei Suedeze Radda Barnen (Salvaţi Copiii), Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE) şi Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie (OIM).
Potrivit unui studiu realizat de către CIDDC cu suportul UNICEF în 2006, copiii ai căror părinţi sunt plecaţi peste hotare se confruntă cu stări emoţionale dificile şi neplăcute – devin trişti, se simt izolaţi, plâng, au sentimente de insecuritate. În cele mai dese cazuri, performanţa şcolară a copiilor descreşte ca rezultat al lipsei suportului părinţilor şi timpului necesar pregătirii temelor, dar şi din cauza convingerii că studiile sunt inutile.
Rezultatele studiului arată că lipsa supravegherii adulţilor şi a oportunităţilor de organizare a timpului liber, dispunerea de mijloace financiare, precum şi presiunea semenilor sporesc vulnerabilitatea copiilor migranţilor în faţa unor riscuri legate de consumul de substanţe nocive, abandonul şcolar, relaţii sexuale precoce şi comportamente deviante.