Dimensiunea benzilor de circulaţie – mărul discordiei dintre municipalitate şi poliţia rutieră
https://www.ipn.md/ro/dimensiunea-benzilor-de-circulatie-marul-discordiei-dintre-municipalitate-si-pol-7967_969713.html
Municipalitatea nu a ajuns la un consens cu poliţia rutieră Chişinău asupra dimensiunilor normative ale benzilor de circulaţie, motiv pentru care lucrările de marcaj a străzilor din centrul capitalei sunt tergiversate, transmite Info-Prim Neo.
Lăţimea benzilor de circulaţie la Bruxelles este de 2,5-3 metri, pe când la Chişinău acestea măsoară 3,75 metri. Din această cauză, bulevardele din capitală nu pot fi divizate pe trei benzi, astfel încât una să fie destinată exclusiv transportului public. „E o situaţie absurdă pentru că, de fapt, se circulă pe trei benzi”, a declarat în cadrul ultimei şedinţe operative primarul Dorin Chirtoacă. Edilul afirmă că nu este corect ca municipalitatea să se ghideze doar de norme ce datează din perioada sovietică.
În altă ordine de idei, Vlad Modârcă, arhitectul-şef al oraşului, a spus că există mai multe aspecte care trebuie luate în calcul când vine vorba de străzile din centrul istoric al capitalei. Noul plan urbanistic general prevede ca majoritatea străzilor din nucleul istoric să fie lărgite din contul clădirilor şi monumentelor istorice amplasate pe respectivele străzi. Acest lucru contravine, însă, Legii privind ocrotirea monumentelor istorice. Soluţia optimă pentru Chişinău, potrivit arhitectului-şef, ar fi ca străzile din centrul istoric să fie lărgite din contul micşorării trotuarelor, astfel încât clădirile din zona istorică să rămână intacte.
Dorin Chirtoacă a spus că modificarea străzilor din centrul istoric este o prioritate pentru muncipalitate, dar lucrările vor demara doar când va exista o situaţie clară în ceea ce priveşte bugetul pentru anul viitor. Suplimentar la aceste lucrări, potrivit primarului general, este necesar să se păstreze patrimoniul valoros al municipiului Chişinău care este alcătuit din spaţiile verzi şi parcurile capitalei. De asemenea, primarul a cerut ca pe viitor să se efectueze o standardizare a distanţelor dintre arborii plantaţi pe străzi, în vederea creării unor parcări între arbori, sub unghi de 45 de grade faţă de carosabil, şi nu pe locul arborilor. „Bine ar fi, dacă am avea toate străzile din oraş cu arbori pe dreapta şi pe stânga, ceea ce ar fi unic în Europa, aceasta chiar dacă vor exista destule probleme legate de rădăcini, de trotuare şi de alte aspecte”, a menţionat edilul.
În replică, Vlad Modârcă a declarat că nu toate străzile pot fi lărgite fără a defrişa copacii. „Vrem sau nu vrem, dar în viitorul apropiat acest lucru se va produce” a subliniat arhitectul-şef.
Edilul de la Chişinău a insistat, însă, pe ideea că prioritate pentru administraţia locală este „păstrarea plămânilor municipiului Chişinău” şi, în nici un caz, defrişarea în masă a spaţiilor verzi.
Normele de măsurare a dimensiunile benzilor de circulaţie în municipiul Chişinău datează din 1991.