logo

Demers pentru sprijinul educaţiei acasă (homeschooling)


https://www.ipn.md/ro/demers-pentru-sprijinul-educatiei-acasa-homeschooling-7542_1065173.html

Adunăm semnături pentru un demers spre Ministerul Educaţiei pentru sprijinul educaţiei acasă

Centrul de Informare din Floreşti reprezentat de Ala Starcu înaintează următorul demers spre ministerul educației Republicii Moldova şi cere populației care susține demersul să se alăture semnând petiția online http://www.petitieonline.net/petitie/24062144 sau să semneze formularul ataşat şi să trimită pe email la adresa cifloresti@gmail.com.
 


 

Către Ministerul Educaţiei

DEMERS

În legătură cu faptul că la moment se află în discuţie Codul Educaţiei, considerăm a fi necesară o implicare reală în îmbunătăţirea acestei legi atât de importante, astfel că semnatarii (părinti, primari,profesori) acestui demers semnalează următoarele probleme şi îşi exprimă poziţia vizavi de acest subiect:

Problema #1: Scăderea demografică drastică a populaţiei din Republica Moldova, în special la sate, provoacă închiderea şcolilor cu un număr mic de copii.

a) Acest lucru determină copiii din satele mici să circule la şcoli de circumscripţie fie cu autobusul, fie pe jos, drept consecinţă foarte mulţi copii sunt nevoiţi să se scoale cu mult mai dimineaţă, deseori nereuşind să ia micul dejun. Se întîmplă ca furnizorul de transport să efectueze 2 rute, astfel că unii copii merg cu o oră mai devreme decît ceilalţi la şcoală.

b) Mulţi copii sunt nevoiţi să aştepte de la o oră pînă chiar şi la trei ore pe colegii lor mai mari din cauză că autobusul este trebuie să aştepte toţi copiii din satele unde circulă, astfel ei sunt lipsiţi de posibilitatea de a lua un prînz cald la timp, ceea ce afectează sănătatea lor.

c) Starea multor autobuse lasă de dorit, ele fie nu se încălzesc, fie se defectează des din cauza drumurilor proaste, astfel pe lîngă toate, copiii se îmbolnăvesc de afecţiuni respiratorii pe timpul iernii. În sezonul ploios şi rece, majoritatea dintre ei, sunt nevoiţi să stea cu picioarele ude în încălţăminte pînă ajung în sfîrşit acasă.

d) În atare condiţii, copiii nu mai au posibilitatea să frecventeze cercuri pe interese, sau alte activităţi extraşcolare, ceea ce este o încălcare gravă a drepturilor copiilor. (Cercurile au loc chiar atunci cînd trebuie să se întoarcă acasă cu autobusul)

e) Pe de altă parte părinţii sunt îngrijoraţi de faptul că elevii pot manipula această situaţie şi să nu frecventeze orele, neputîndu-se asigura un control strict al timpului petrecut în afara satului.

Problema #2: În viziunea noastră, existenţa şcolii în localitate rurală pentru săteni are o conotaţie dublă: practică şi ideologică.

a) Practică, fiindcă mai mult de 2/3 dintre săteni şi aproape toţi tinerii pînă la 30 de ani nu-şi vor construi niciodată casă în localitatea de baştină dacă în ea nu va exista nici o formă de studiu legală fie că este şcoală, fie educaţie la domiciliu, chiar dacă vor exista locuri de muncă în localitate (unde vor învăţa copiii?).

b) Ideologică,fiindcă existenţa şcolii constituie un indiciu că autorităţile consideră localitatea importantă, este un element de statut/nivel/importanţă. Şcoala e o "cetate de lumină", ultimul bastion al culturii în teritoriu. Distrugerea şcolilor înseamnă distrugerea satelor şi pierderea rădăcinilor culturii naţionale. E cel mai mare pericol şi cea mai mare provocare pentru satele şi poporul nostru. În orice caz, închiderea şcolii constituie un motiv de obidă, frustrare, ruşine pentru locuitorii satului faţă de ceilalţi cetăţeni ai ţării. De aceea considerăm foarte necesară posibilitatea organizării educaţiei la domiciliu ca alternativă reală unde părinţii pe cont propriu vor asigura educaţia fie in mod individual, fie organizînd mici grupe de copii prin eforturi financiare, materiale, didactice comune.

Problema #3: Încălcarea dreptului părinţilor de a decide asupra formei de instruire Noi, primarii, părinţii, profesorii, semnatarii acestui demers pledăm pentru respectarea drepturilor fundamentale ale părinţilor de a decide forma de instruire a copiilor şi aducem următoarele argumente în acest sens:

Dreptul părinţilor de a-şi educa copiii acasă face parte din mănunchiul de drepturi fundamentale pe care părinţii trebuie să îl aibă în relaţia cu copiii lor. La nivel European, situaţia conceptului de “homeschooling” e complexă. În Marea Britanie, unde mai mult de 100.000 de copii sunt educaţi acasă, se poate vorbi despre un drept autentic al părinţilor de a-şi educa copiii acasă. În afara Europei, SUA şi Canada sunt ţările cu cei mai mulţi copii educaţi acasă. Recent au fost emise statistici în SUA după care la ora actuală peste 2 milioane de şcolari americani, sau 4% din toţi elevii de vîrstă şcolară, sunt educaţi acasă. Motivele în alegerea educaţiei la domiciliu sunt multiple şi pragmatice.

Rezultatele sunt extraordinare. Toate studiile făcute pe acest subiect indicăcă şcolarii educaţi acasă sunt mai bine pregătiţi şi dotaţi academic decât cei educaţi în şcolile publice.


Considerăm că baza legală cît şi situaţia actuală din RM impune ca prioritate examinarea şi oferirea acestei posibilităţi de educaţie alternativă:

Ι. Actele naţionale şi internaţionale definesc dreptul la educaţie, după cum urmează:

  • Primul Protocol Adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale art. 2 prevede: “Nimănui nu i se poate refuza dreptul la instruire. Statul, în exercitarea funcţiilor pe care şi le va asuma în domeniul educaţiei şi învăţămîntului, va respecta dreptul părinţilor de a asigura această educaţie şi acest învăţămînt conform convingerilor lor religioase şi filozofice.”

  • Declaraţia Universală a Drepturilor Omuluiîn art. 26 prevede că orice persoană are dreptul la învăţătură.

  • Convenţia internaţională cu privire la drepturile copilului în art. 28 prevede că statele recunosc dreptul copilului la educaţie şi în acest sens vor asigura învăţămîntul.

  • Constituţia Republicii Moldova în art. 35 prevede că dreptul la învăţătură este asigurat.

  • Codul Familiei, art.60, alin.1:”Părinţii au dreptul şi sunt obligaţi să-şi educe copiii conform propriilor convingeri”, precum şi în alin.3:” Instituţia de învăţămînt şi forma de instruire sînt alese de către părinţi, cu luarea în considerare a opiniei copilului.”

  • Convenţia Europeană privind Drepturile Omului, protocol 1, articol 2: „statul trebuie să respecte dreptul părinţilor de a asigura copilului lor educaţia şi studiul conform convingerilor religioase şi politice proprii.”

  • În baza art. 54 al Constituţiei Republicii Moldova „în Republica Moldova nu pot fi adoptate legi care ar suprima sau ar diminua drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului şi cetăţeanului”. Aşadar, apare necesitatea includerii modificărilor în proiectul Codului Educaţiei şi anume lărgirea categoriilor de copii care pot studia la domiciliu,pentru a acorda părinţilor dreptul de a a alege metoda de educare de care vor să beneficieze copilul lor, conform Declaraţiei Naţiunilor Unite privind drepturile omului.

În acest sens, cu următoarea propunere de modificare a proiectului Codului Educaţiei:
Aici vom prezenta toate modificările necesare.

De asemenea, Convenţia cu privire la drepturile copilului (adoptată prin rezoluţia Adunării Generale a 44/25 din 20 noiembrie 1989, intrată în vigoare la 2 septembrie 1990), art.18, alin.1:” [...] Părinţii sau tutela deţin responsabilitatea primară pentru creşterea şi dezvoltarea copilului. Cele mai bune interese ale copilului vor fi preocuparea lor de bază.”

Considerînd cele menţionate de mai sus, susţinem şi cerem ca ME să introducă în proiectul Codului Educaţiei posibilitatea învăţămîntului la domiciliu şi pentru alte categorii de elevi decît cele expuse în proiectul Codului. Credem că această opţiune ce ţine de exercitarea drepturilor părinteşti va ameliora situaţia demografică din sate şi va permite tinerelor familii să se stabilească cu traiul în satele de baştină. De altfel se atestă un curent de retragere a unor familii spre sate în contextul spiritului ecologic,dezvoltării de micro-afaceri, angajări de tip liber profesionist, alegând un mod sănătos de viaţă. Cel mai adesea părinţii din aceste familii au studii superioare care pot asigura o educaţie aleasă şi adecvată copiilor lor. Ţinem să menţionăm că această opţiune nu implică costuri suplimentare pentru Ministerul Educaţiei, ba chiar face economii considerabile la bugetul de stat.
 

Descarcă AICI formularul pentru semnături.


DISCLAIMER: Autorii comunicatelor – nu agenţia de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea şi esenţa conţinutului comunicatului, prezentat spre publicare şi/sau distribuire.