logo

Decizia de concesionare a Aeroportului Internaţional Chişinău nu este bună, expert


https://www.ipn.md/ro/decizia-de-concesionare-a-aeroportului-international-chisinau-nu-este-buna-exper-7966_1001494.html

Aeroportul Chişinău este o întreprindere gigantă, care ar trebui să genereze venituri şi să ofere servicii de calitate pasagerilor. Decizia de a concesiona întreprinderea, luată de Cabinetul de miniştri, nu este cea mai bună, consideră analistul economic Gheorghe Costandachi, citat de Info-Prim Neo. „Ce se doreşte să se schimbe? În locul unui monopolist va apărea altul. Dar cine este el? Care va fi intenţia reală a aceluia care va câştiga concursul de concesiune?”, se întreabă analistul. Gheorghe Costandachi susţine că, atunci când un monopolist este înlocuit cu altul, nu putem miza că vor apărea bilete de avion mai ieftine. „Taxele aeroportuare nu vor fi mai mici ca în prezent din cauza că cel ce va investi o sumă de bani va dori să-şi recupereze, întâi de toate, investiţia. E posibil să asistăm la o reducere graduală a costului biletelor de avion, pe parcursul următorilor 15-25 de ani, după recuperarea investiţiei. În aşa fel, după o perioadă de vreo 30 de ani, se va începe şi în Moldova să se reducă câte puţin din preţul biletelor de avion”, a menţionat analistul. Gheorghe Costandachi spune că există alte soluţii de administrare a situaţiei aeroportului. „Una din acestea ar fi restructurarea acestui agent economic. În locul lui ar trebui să apară minimum 50 de întreprinderi, care să poată concura între ele. Anume această soluţie ar oferi o concurenţă sănătoasă şi numai aşa se defineşte cel mai bun şi mai calitativ ca preţ şi beneficiu. În acest caz se face loc pentru toţi investitorii, inclusiv pentru cei străini. În condiţiile când toate ţările depăşesc monopolismul, Moldova creează precedente străine criteriilor şi principiilor unei economii de piaţa funcţională”, a specificat analistul. Potrivit lui Gheorghe Costandachi, în anul 1994 a existat o reală şansă ca piaţa aeriană civilă moldovenească să fie transformată în una contemporană. Se oferea investiţie pentru reconstruirea aeroportului şi a infrastructurii totale în mărime de 110 mln de dolari pe o perioadă de 20 de ani, la o rată a dobânzii de 1,2 % anual, cu perioada de graţie de 5 ani. O altă investiţie era oferită pentru înnoirea parcului de nave aeriene, în leasing, la o valoare de 265 mln de dolari, pe perioada de 15 ani. Ministrul economiei, Valeriu Lazăr, a declarat în cadrul Forumului Investiţional moldo-româno-american că Aeroportul Internaţional Chişinău ar putea fi concesionat până la finele primului semestru din 2013. Concesionarea aeroportului pentru o perioadă de 30-50 de ani este una din prioritățile agendei de privatizare a întreprinderilor cu capital de stat, lansată de Guvernul Republicii Moldova. După ce decizia politică a dispus scoaterea aeroportului la privatizare, el este actualmente obiectul unui studiu de fezabilitate de care se ocupă o companie de consultanţă internaţională. În baza caietului de sarcini elaborat după studiul de fezabilitate, în câteva săptămâni, Guvernul va anunţa demararea concursului, ce se va desfăşura până la finele anului curent.