Pentru a face progrese, trebuie conștientizat faptul că suntem un popor și că vrem să fim un popor, să avem o țară independentă. Dacă există această dorință, atunci mai ușor poate fi găsit răspunsul la întrebarea ce reforme și schimbări trebuie făcute, care bineînțeles sunt dure, nu sunt ușoare. Sunt declarațiile ambasadorului Poloniei în Republica Moldova, Bartłomiej Zdaniuk, în primul interviu realizat de BDR Associates dintr-o serie de interviuri tematice cu ambasadori ai statelor membre ale UE, în cadrul Zilelor Europei. Potrivit diplomatului, este important ca în capul mesei să fie pus binele țării și, dacă vrem să fim cu adevărat liberi, trebuie să muncim în fiecare zi, transmite IPN.
„Cred că ce a ajutat foarte mult în cazul nostru a fost conștiința sângelui vărsat. Cel mai greu sau dur este atunci când se poate spune despre o persoană că a fost omorâtă de două ori. O dată – atunci când și-a pierdut viața pentru apărarea patriei și a doua oară – atunci când a fost uitată. De aceea, ca să facem progrese, trebuie să conștientizăm că suntem un popor și vrem să fim un popor, să avem o țară independentă”, a menționat Bartłomiej Zdaniuk.
Diplomatul susține că, în cazul succesului Poloniei, există două elemente cu care țara a pornit și cu care ajuns mai departe. Este vorba despre întreprinderile mici și mijlocii, pe de o parte, și puterea locală, pe de altă parte. Potrivit lui, pe aceste două sfere, polonezii s-au orientat după prăbușirea modelului comunist. Au contribuit pentru a îmbunătăți atât viața lor personală, prin crearea întreprinderilor, dar și a statului, contribuind la bugetul public. La fel, un rol important l-au avut și comunitățile locale, acolo unde oamenii se cunosc, își cunosc nevoile locului, mai bine decât o putere centrală, indiferent cât de harnică ar fi aceasta.
În ceea ce ține de progresele în dezvoltarea mediului de afaceri, Bartłomiej Zdaniuk a menționat că, în primul rând, este vorba despre crearea condițiilor atractive și prielnice pentru micul business din Polonia. Și anume, condiții predictibile, pentru că mediul de afaceri trebuie să cunoască, dacă nu pe termen lung, măcar pe termen mediu, la ce se poate aștepta. Și rigorile trebuie să fie egale pentru toți – concurență loială, cum este într-o economie de piață. Fiecare are o situație diferită, potențial mai mare sau mai mic.
„Dacă lucrezi, dacă vezi că reușești ceva, atunci ești și stimulat să depui mai mult efort. Dacă însă vezi că efortul tău nu are imediat sau pe termen mediu un rezultat pe care îl aștepți, atunci ești descurajat. Cel mai important este ca oamenii să nu fie descurajați, să le fie menținută această dorință de a merge înainte. În primul rând pentru binele propriu, al familiei, iar binele fiecăruia contribuie și la binele societății. Pentru că cu cât mai mult câștigi, contribui mai mult la bugetul de stat, sau al localității”, a notat ambasadorul.
Polonia reprezintă piață de desfacere pentru vinurile moldovenești, exporturile ajungând pe întreaga piață europeană. Potrivit ambasadorului, este vorba despre piețe serioase, unde trebuie să muncești, dar odată ce ai câștigat o cotă parte a pieței, poți fi sigur că această poziție va rămâne și va fi o etapă spre o prezență și mai largă. Oficialul a mai spus că importanța pieței poloneze reiese din seriozitatea acestei. Piața poloneză nu este una care într-o clipă poate schimba regulile sau se poate închide într-o secundă, a menționat ambasadorul.
Cât despre avantajul și potențialul produselor moldovenești, Bartłomiej Zdaniuk spune că aici este vorba, în primul rând, despre producție agroalimentară și ceea ce contează e că produsele moldovenești au păstrat acea dimensiune naturală. Produsele moldovenești sunt naturale, sănătoase, gustoase și este foarte importantă păstrarea acestei calități, a încurajat ambasadorul Poloniei în Republica Moldova, Bartłomiej Zdaniuk.