logo

Cunoașterea limbilor străine deschide oportunități de mobilitate academică


https://www.ipn.md/ro/cunoasterea-limbilor-straine-deschide-oportunitati-de-mobilitate-academica-7967_1044850.html

Studenții din Moldova au acces limitat la programele de mobilitate academică întrucât nu cunosc la un nivel avansat limbi străine, în speță limba engleză. În prezent, zece studenți din Moldova sunt implicați în astfel de programe peste hotare.

În cadrul unei conferințe de presă la IPN, Romeo Țurcan, coordonatorul proiectului Problem Based Learning (PBL), profesor la Universitatea Aalborg din Danemarca, a spus că internaționalizarea învățământului superior este un obiectiv necesar, care va duce la creșterea competitivității universităților locale pe plan internațional. „Astăzi nivelul de internaționalizare a învățământului superior este unul scăzut”, a apreciat profesorul.

Universitățile din Moldova se confruntă cu o scădere a numărului de studenți – anual cu aproximativ 9%. Pentru ca instituțiile să supraviețuiască este necesară internaționalizarea curriculumului, fapt care va permite atragerea studenților străini și a cadrelor universitare de peste hotare, menționează Romeo Țurcan. Profesorul spune că este necesar ca universitățile să aplice cât mai mult metode de predare centrate pe student, când studentul este încurajat să caute soluții la probleme.

Prorectorul Universității Tehnice a Moldovei, Larisa Bugaian, coordonator național PBL, a menționat că proiectul se bazează pe reforma curriculară și modernizarea învățământului superior din Moldova. În șase universități din țară a fost pilotată predarea cursurilor utilizând metoda aplicată de universitățile occidentale, și anume identificarea și soluționarea problemei. În cadrul UTM, se studiază după un curriculum revizuit domeniul IT. La Universitatea de Stat din Moldova – Dreptul, iar la Universitatea de Medicină – Medicina Publică. La ASEM și la Universitatea de Stat din Cahul domeniul Business și Administrare se predau după metoda identificării de soluții, iar Universitatea din Bălți pilotează acest proiect în domeniul Administrației Publice.

John Reilly, expert al Universității din Kent, Marea Britanie, a menționat că modalitatea de studiere centrată pe student le dezvoltă competențe și abilități de muncă în echipă care să le permită soluționarea problemelor. Mobilitatea universitară oferă o mulțime de beneficii. Studierea într-o limbă străină și interacțiunea cu diverse culturi crește nivelul de flexibilitate și adaptare. De asemenea, crește nivelul încrederii în forțele proprii.

Potrivit organizatorilor, în Moldova aproximativ 180 de studenți din cele șase universități frecventează cursuri adaptate curriculumului Problem Based Learning.