logo

Cum procedați când ati procurat un produs și constatați că are un defect?


https://www.ipn.md/ro/cum-procedati-cand-ati-procurat-un-produs-si-constatati-ca-7978_1039685.html

Fie că ați procurat o haină, iar când ați ajuns acasă ați constatat că nu vi se potrivește sau are un defect, fie perechea de pantofi vă creează disconfort la mers, aveți dreptul să returnați produsul timp de 14 zile, cu condiția să prezentați bonul de casă. Dacă problema nu este soluționată de către agentul economic care v-a vândut produsul, pot interveni inspectorii pentru protecția dreptului consumatorului, care sunt sesizați și atunci când produsul procurat prezintă unele neconformități. Anul trecut la Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței (APCSP) au fost înregistrate aproape 2500 de reclamații. Peste 2300 dintre acestea au fost soluționate, celelalte fiind în proces de examinare.

Contactat de IPN, directorul APCSP, Iurie Eremia, a spus că cele mai multe reclamații au fost înregistrate în a doua parte a anului. O parte dintre plângeri s-au referit la etichetarea necorespunzătoare a produselor. Altele au vizat produsele neconforme și cele cu termen de valabilitate expirat. Când depune reclamația, persoana trebuie să prezinte bonul de casă sau contractul de prestări servicii pentru a demonstra faptul achiziționării produsului sau serviciului de la un anumit agent economic.

Unele produse nu mai pot fi returnate odată ce au fost procurate. Este vorba de bijuterii, lenjeria de corp și de pat, ciorapii, periuțele de dinți, pieptenii, agrafele, bigudiurile, pensetele, aparatele de ras. La fel, nu pot fi returnate parfumurile și cosmetica, țesăturile din bumbac, in, lână sau mătase. Nu pot fi întoarse vânzătorului cablurile, materialele de construcție și de finisare, vesela și accesoriile pentru servitul mesei sau articolele pentru păstrarea și transportarea alimentelor. Tot aici intră şi produsele chimice de uz casnic, pesticidele și preparatele agrochimice, articolele pentru profilaxia şi tratamentul unor boli în condiții de domiciliu, lentilele pentru ochelari etc. Nici jucăriile nu pot fi returnate.

Nu pot fi returnate, însă pot fi reparate în caz că s-au defectat, autoturismele, articolele moto, remorcile și agregatele, alte mijloace pentru mecanizarea lucrărilor agricole, navele pentru plimbări și alte mijloace. În această categorie se încadrează și electrocasnicele, aparate radio-electronice, aparate de calcul şi multiplicare, aparatele de telefon și cele foto, instrumente muzicale electrice, echipamente și utilajele ce funcționează cu gaze și dispozitivele acestora.

În cazul produselor care pot fi restituite, termenul pe care îl are consumatorul la dispoziție este de 14 zile din data cumpărării. În mod obligatoriu, consumatorul va prezenta bonul de casă. Iar produsul va fi în stare bună și nu va prezenta defecte sau lovituri mecanice. În cazul hainelor, acestea nu vor fi purtate și vor avea etichetă. Consumatorul poate pretinde înlocuirea unui produs cu altul de aceeași calitate, iar dacă nu îi convine culoarea, forma etc., poate cere returnarea banilor. Dacă persoana a procurat o cămașă și ulterior a constatat, de exemplu, că nu se potrivește culoarea cu cea a costumului, poate solicita la schimb o altă cămașă, de o altă culoare. În caz că produsul nu poate fi schimbat, consumatorul este în drept să ceară întoarcerea banilor. Conform legii, consumatorului trebuie să i se restituie banii la data returnării produsului.

Consumatorul poate cere întoarcerea produselor neconforme, dacă produsul are un defect depistat după ce a fost procurat sau care a apărut în perioada de folosire, dar nu din vina consumatorului. În cazul produselor pentru care se emite garanție, consumatorul are dreptul la reparația gratuită a unității defectate, iar pe perioada reparației comerciantul este obligat, în termen de trei zile, să asigure temporar consumatorul cu un alt produs. De exemplu, dacă s-a defectat mașina de spălat haine, pe parcursul reparației mașina de spălat trebuie înlocuită temporar cu alta. În cazul produselor de dimensiuni mari, cheltuielile de transport sunt suportate de către comerciant. Termenul de reparație trebuie respectat, în caz contrar intervin penalități în favoarea consumatorului.

Pentru bunurile procurate în rate, consumatorul beneficiază de aceleași drepturi ca și în cazul celorlalte bunuri. Dacă un consumator a cumpărat un telefon în rate de la un agent economic, printr-un împrumut de la o companie de micro-finanțare, iar telefonul defectat nu a putut fi reparat sau înlocuit, consumatorului i se va întoarce aceeași sumă pe care a achitat-o în numerar.

Potrivit APCSP, unii reprezentanți ai mediului de afaceri sunt deschiși să rezolve problema pe cale amiabilă, alții însă ezită să ofere un răspuns în cele 14 zile, așteptând ca cetățeanul să renunțe la solicitare. Dacă agentul economic nu se conformează legii, persoana este în drept să depună reclamație la APCSP, ulterior împreună cu un inspector se vor deplasa către agentul economic pentru a cere restituirea contravalorii produsului procurat.