logo

Cum orașul Chișinău poate deveni mai accesibil pentru persoanele cu mobilitate redusă


https://www.ipn.md/ro/cum-orasul-chisinau-poate-deveni-mai-accesibil-pentru-persoanele-7967_1076340.html

Semafoare sonore, subterane accesibile pentru persoanele cu mobilitate redusă sau trotuare fără mașini parcate. Așa vede Victoria Boțan, specialist în relații publice la Asociația „Motivație”, elementele unui oraș accesibil pentru toți, transmite IPN.

În cadrul dezbaterilor, publice organizate de Institutul pentru Politici și Reforme Europene, cu tema: „Mobilitatea urbană: intervențiile prioritare în politicile de transport din mun. Chișinău”, Victoria Boțan, a remarcat că nu toată mobilitatea și accesibilizarea orașului necesită cheltuieli mari. La acest aspect se înscrie: instalarea semafoarelor sonore care anunță ce stradă să traversezi, reglarea volumului sunetului pentru a nu fi deranjant pentru acei din jur, instalarea semafoarelor cu buton, amenajarea trecerilor pentru pietoni și la nivelul solului, nu doar subterane.

Victoria Boțan menționează că sunt puține treceri subterane despre care se poate spune că sunt accesibile pentru persoanele cu mobilitate redusă. O facilitate ar fi și înlăturarea mașinilor parcate pe trotuar care reprezintă un obstacol pentru aceste persoane. Trotuarele trebuie să aibă lățimea suficientă pentru a putea fi traversate de către o persoană utilizatoare de scaun rulant. Trecerile de pietoni trebuie să fie iluminate. În spațiile aglomerate sau unde există un trotuar îngust, trebuie de instalat un gard de protecție între partea carosabilă și trotuar.

Potrivit unui studiu efectuat printre persoanele cu mobilitate redusă, susține Victoria Boțan, 72% din respondenți se simt în pericol la traversarea străzii, restul o consideră acceptabilă și nicio persoană nu a apreciat traversarea străzilor ca fiind una sigură.

În altă ordine de idei, activistul civic Andrei Tudos, vede se arată optimist în ceea ce privește posibilitatea de schimbare a nivelului de mobilitate urbană în Chișinău în următorii zece ani. El crede că e foarte posibil să existe benzi dedicate pe arterele principale din fiecare sector. Schimbarea ar mai însemna dispariția troleibuzelor vechi, înlocuirea acestora cu troleibuze cu podea joasă și rampe, o schemă reînnoită a rutelor de transport, parcări cu plată, taxarea electronică și mai multe piste pentru bicicliști.